این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۱۸۳-۱۸۹

عنوان فارسی راهبردهای موثر در بین‌المللی‌شدن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایران
چکیده فارسی مقاله اهداف: خاستگاه جهانی‌شدن عرصه‌ای به‌جز تعلیم و تربیت است ولی تعلیم و تربیت به علت ارتباط متقابل و عمیقی که با حوزه‌های مختلف معرفت و ارکان زندگی بشر دارد ناگزیر از دریافت تاثیرات جهانی‌شدن است. هدف این مطالعه بررسی نقش راهبردهای ارتباطی، سیاسی، خدماتی و دانشگاهی در بین‌المللی‌شدن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از دیدگاه اعضای هیات علمی بر حسب جنسیت و مرتبه دانشگاهی بود.روش‌ها: این پژوهش توصیفی- پیمایشی در کلیه 570 عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 91-1390 انجام شد. 205 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش از طریق روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه محقق‌ساخته مبتنی بر طیف پنج‌ارزشی لیکرت و شامل 32 گویه در 4 راهبرد ارتباطی (8 گویه)، سیاسی (7 گویه)، خدماتی (6 گویه) و دانشگاهی (11 گویه) بود. از آزمون‌های آماری پارامتریک T تک‌نمونه‌ای، T مستقل، تحلیل واریانس یک‌راهه و تعقیبی شفه برای تجزیه و تحلیل داده‌ها با کمک نرم‌افزار SPSS 16 استفاده شد.یافته‌ها: تفاوت معنی‌داری بین نظرات اعضای هیات علمی مرد و زن در مورد راهبردهای موثر در بین‌المللی‌شدن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مشاهده نشد. تفاوت اعضای هیات علمی با مرتبه‌های دانشگاهی مختلف در مورد تاثیر راهبرد سیاسی بر بین‌المللی‌شدن دانشگاه‌ها معنی‌دار نبود در حالی‌که این تفاوت برای راهبردهای ارتباطی، خدماتی و دانشگاهی معنی‌دار بود.نتیجه‌گیری: از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی استفاده از راهبردهای ارتباطی، سیاسی، خدماتی و دانشگاهی نقش موثری در بین‌المللی‌شدن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effective strategies in internationalization of Universities and institutes of higher education in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The globalization origin is an area rather than education, however, education due to its mutual and deep relationship with different wisdom areas and human life elements is perforce to be affected by globalization. The main goal of the present study is to investigate the role of communicative, political, service and university strategies in the internationalization of universities and higher education institutions from the faculty members’ viewpoints based on gender and university degree.Methods: This descriptive-survey study was conducted in all 570 faculty members’ of Shahid Beheshti University in Iran academic years of 2011-12. 205 faculty members were selected as the participants of the study using stratified sampling method. The research instrument was a researcher-made questionnaire based on the Likert five-option scale and included 32 items in four communicative (8 items), political (7 items), service (6 items) and university (11 items) strategies. Parametric statistic tests including one-sample t-test, independent t-test, one-way ANOVA and Scheffe’s test were used for data analysis using SPSS 16 softeware.Results: No significant difference was observed between the opinions of male and female faculty members regarding the strategies effective in internationalization of universities and higher education institutions. The difference of the faculty members with different academic degrees regarding the effect of political strategy on internationalization of universities was not significant, while, this difference was significant for communicative, political, service and university strategies.Conclusion: From the viewpoints of the Shahid Beheshti University's faculty members, the use of communicative, political, service and university strategies has an effective role in the Internationalization of Universities and higher education institutions in Iran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اباصلت خراسانی | abasalt khorasani
department of educational sciences, faculty of educational sciences amp;amp; psychology, shahid beheshti university, tehran, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

حامد زمانی منش | hamed zamani manesh
department of educational sciences, faculty of humanities, teacher training university of shahid rajaee, tehran, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-290-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات