این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۸۳-۸۸

عنوان فارسی دیدگاه اساتید مشاور نسبت به مشاوره تحصیلی و وظایف مشاور؛ دانشکده دندان‌پزشکی بابل
چکیده فارسی مقاله چکیده اهداف: دانشگاه­ها و محیط­های علمی درگیر چالش­ها و دگرگونی­هایی هستند. از این­رو حمایت ذهنی، معنوی و اجتماعی دانشجویان و دانشگاهیان و برقراری ارتباط متقابل و تعامل با آنان امری ضروری به‌نظر می­رسد. هدف مطالعه حاضر بررسی نگرش اساتید دانشکده دندانپزشکی بابل نسبت به مشاور و راهنمایی تحصیلی و وظایف مشاوره بود. روش‌ها: در این مطالعه مقطعی که در سال 1390 انجام شد، جامعه پژوهش 14 استاد مشاور دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل بودند که به‌روش سرشماری انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسش­نامه پژوهشگر­ساخته پس از تایید روایی و پایایی توسط منابع علمی مرتبط استفاده شد که حاوی سه بخش ویژگی­های فردی استاد مشاور، 16 سئوال نگرش­سنج در ارتباط با مشاوره و راهنمایی تحصیلی و 14 سئوال در خصوص آگاهی و نگرش آنان نسبت به وضعیت مطلوب مشاوره و راهنمایی تحصیلی بود. تحلیل داده‌ها به‌کمک نرم‌افزار SPSS 16 و با آزمون‌های توصیفی، همبستگی، آنالیز واریانس یک‌طرف ه و رگرسیون صورت گرفت. یافته‌ها: تقریباً نیمی از اساتید (7/42%) از وظایف اساتید مشاور و (8/42%) از قوانین آموزشی دانشگاه آگاه نبودند. در مجموع اساتید دیدگاه چندان مطلوبی نسبت به وضعیت موجود عملکرد اساتید مشاور دانشکده نداشتند (7/35% نامطلوب، 9/42% متوسط و 4/21% مطلوب)، ولی 7/85% از آنان از چگونگی وضعیت مطلوب آگاه بودند و به آن باور داشتند. نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد نگرش مثبتی نسبت به وظایف اساتید مشاور در دانشکده مورد بررسی وجود دارد، اما اساتید با وجود اطلاع از وظایف اساتید مشاور، دیدگاه مطلوبی نسبت به عملکرد آنان ندارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Academic counselors’ attitude toward university counseling and counselors duties Babol dental school
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Universities and scientific environments are involved in many challenges and changes therefore, mental, spiritual and social support of the students and university academic members and having mutual interaction seems essential. This study aimed to assess the attitude of Babol Dental School professors toward educational counseling and counselors’ duties. Methods: This cross-sectional study was conducted among Babol Dental School academic staff in 2011. The study population consisted of 14 counselor professors of the Dental School of Babol Medical University who were selected by census sampling method. A validated researcher-made questionnaire was applied for data collection, which had three sections including the demographic characteristics, 16 attitude style questions related to counseling and 14 knowledge and attitude questions toward the features of appropriate counseling process. Data were analyzed by SPSS 16 software using descriptive statistical methods and Correlation tests, one-way variance analysis and regression. Results: Almost half of the respondents (42.7%) were not aware of university counselors’ duties and (42.8%) of educational rules. Overall, university professors didn’t have a positive attitude toward the performance of counselors (35.7% poor, 42.9% moderate and 21.4% good). However, 85.7% were aware of the characteristics of the perfect situation and believed in it. Conclusion: There seems to be a positive attitude toward the duties of counselor professors in the studied university, but university professors don’t have a positive attitude toward their present performance in spite of knowing their duties.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شیما سام | sum sh
faculty of medicine, babol university of medical sciences, babol, iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

صفورا سیفی | seifi s
faculty of dentistry, babol university of medical sciences, babol, iran
دانشکده دندان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

مریم احسانی | ehsani m
faculty of dentistry, babol university of medical sciences, babol, iran
دانشکده دندان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

محسن پورقاسم | pourghasem
faculty of medicine, babol university of medical sciences, babol, iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-339-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات