این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۸۹-۹۴
عنوان فارسی
پیش بینی پیشرفت تحصیلی براساس جهت گیری هدف پیشرفت
چکیده فارسی مقاله
چکیده اهداف: با توجه به اهمیت جهتگیری هدف و تاثیر آن در عملکرد افراد، بهویژه در موقعیتهای تحصیلی و همچنین نقش این جهتگیریها در فرآیند یادگیری- یاددهی، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه الگوی چهاروجهی اهداف پیشرفت با پیشرفت تحصیلی و تعیین نقش پیشبینیکنندگی آن در این زمینه انجام شد. روشها: این مطالعه همبستگی در سال تحصیلی 91-1390 روی 609 دانشآموز راهنمایی شهرستان دزفول که بهروش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند، انجام شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه هدف پیشرفت الیوت و مکگریگور استفاده شد. میانگین درسی به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی بود. دادهها به کمک شاخصهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از نرمافزار SPSS 18 تحل ی ل شد. یافتهها: بین جهتگیری تسلط- گرایش، عملکرد- گرایش، عملکرد- اجتناب و پیشرفت تحصیلی رابطه معنیداری وجود داشت (01/0>p ). همچنین ضرایب رگرسیون نشانداد که جهتگیری تسلط- گرایش و عملکرد- گرایش پیشبینهای مثبت و جهتگیری عملکرد- اجتناب پیشبین منفی متغیر پیشرفت تحصیلی هستند. نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه بر اهمیت بررسی اهداف مختلف پیشرفت، و تأثیر آن بر متغیرهای تحصیلی تأکید دارد. همچنین کاربردهایی برای فعالیتهای آموزشی پیشنهاد شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Prediction of academic achievement by achievement goal orientation
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Aims: Considering the importance of goal orientation and its effect on individuals’ performance, especially in educational situations and also considering the role of these orientations in the learning-teaching process, this study was carried out with the aim of determining the relation between the four-dimensional pattern of goal achievement and academic achievement and determining its predictive role in this field. Methods: This correlation study was performed in academic year of 2011-2012 in Dezful, Iran, on 609 students who were selected by random multistage sampling method. Data were collected using the Goal Achievement Questionnaire of Elliot & McGregor. The mean scores of the students were used as an index for academic achievement. Data were analyzed by descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis using SPSS 18 software. Results: There was significant relationship between mastery-approach, performance-approach, performance-avoidance and academic achievement (p< 0.01). Regression coefficients also showed that mastery-approach and performance-approach orientation were positive predictors and performance-avoidance was a negative predictor for academic achievement. Conclusion: Findings of the study emphasize the importance of investigating different achievement goals and their influence on academic variables. In addition, implications for educational practice have been discussed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سعید مشتاقی | moshtaghi s
department of educational sciences, dezful branch, islamic azad university, dezful, iran
گروه علوم تربیتی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی دزفول (Islamic azad university of dezful)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-378-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات