این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۹۵-۱۰۳
عنوان فارسی
مقایسه الگوهای یادگیری سازگار در مدارس مجری طرح ارزشیابی توصیفی و نظام سنتی
چکیده فارسی مقاله
چکیده اهداف: ارزشیابی توصیفی، نظامی سنجشی است که در آن رقابت و حساسیت به نمره به همکاری و مشارکت مبدل میشود و همچنین، در آن از ابزارهای سنجشی استفاده میشود. انتظار میرود که این روش در مقایسه با ارزشیابی سنتی توانسته باشد الگوهای یادگیری سازگارتری در دانشآموزان ایجاد کند. این پژوهش بهمنظور تعیین تفاوت بین ارزشیابی توصیفی و سنتی از لحاظ الگوهای یادگیری سازگار دانشآموزان در پایه پنجم ابتدایی انجام شد. روشها: این مطالعه کاربردی، غیرآزمایشی از نوع علّی- مقایسهای در سال 1389 روی 477 دانشآموز پایه پنجم ابتدایی مدارس استان یزد که تحت پوشش طرح ارزشیابی توصیفی و نظام سنتی قرار داشتند، انجام شد. افراد مورد مطالعه بهروش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و در دو گروه دانشآموزان طرح ارزشیابی توصیفی (251 نفر) و دانشآموزان نظام سنتی (226 نفر) قرار گرفتند. آزمودنیها به پرسشنامه الگوهای یادگیری سازگار میدگلی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دوسویه و چندمتغیره به کمک نرمافزار SPSS 16 تحلیل شد. یافتهها: بین آزمودنیهای متعلق به طرح ارزشیابی توصیفی و نظام سنتی تنها در متغیرهای جهتگیری هدف عملکردگریز و خودافشاسازی پیشرفت کم تفاوت معنیدار وجود داشت (02/0 =p ). دانشآموزان ارزشیابی سنتی در هیچ یک از موارد نسبت به دانشآموزان مشمول طرح ارزشیابی توصیفی برتری نداشتند. نتیجهگیری: دانشآموزان نظام ارزشیابی توصیفی در اکثر خردهمقیاسهای الگوهای یادگیری سازگار نسبت به دانشآموزان مشمول طرح ارزشیابی سنتی برتری ندارند. این عدم برتری احتمالاً نشانگر آن است که اجرای طرح ارزشیابی توصیفی کاملاً موفق نبوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Patterns of adaptive learning comparing in descriptive evaluation project and traditional system schools
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Aims: Descriptive evaluation is an evaluating system in which competition and sensitivity to the obtained score is replaced with cooperation and also evaluating tools are applied. Creation of more compatible models is expected in this method in comparison with traditional evaluation method. The main purpose of this research was comparing the descriptive and traditional evaluation systems in respect to the fifth-grade students’ patterns of adaptive learning. Methods: This applied, non-experimental study with causal-comparative design was carried out in 2010 on 477 fifth grade students of Yazd elementary schools that were under traditional and descriptive evaluation systems. The study samples were chosen by cluster sampling method and were divided into two groups of students under descriptive evaluation project (251 students) and those under traditional evaluation system (226 students). Subjects answered the Patterns of Adaptive Learning Scale Midgley. Data were analyzed by multivariate and two way analysis of variance using SPSS 16 statistical software. Results: There was significant difference between the subjects of descriptive evaluation project and traditional evaluation system in performance-avoidance goal orientation and self-presentation of low achievement (p=0.0.2). Students of traditional evaluation system had superiority over the descriptive project students in none of the studied fields. Conclusion: The students of descriptive evaluation system have no superiority over the traditional evaluation project students considering most of the sub-scales of learning models. This issue probably indicates that the descriptive evaluation project has not been completely successful.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
کاظم برزگر بفرویی | barzegar bafrooee k
department of psychology amp;amp; educational sciences, faculty of humanities, yazd university, yazd, iran
گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
عباسعلی دانافر | danafar a a
department of educational sciences, faculty of humanities, islamic azad university, yazd, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی یزد (Islamic azad university of yazd)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-369-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات