این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۰۵-۱۱۱
عنوان فارسی
رابطه جهتگیری انگیزشی و راهبردهای یادگیری در تبیین موفقیت تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
چکیده اهداف: از آنجا که موفقیت تحصیلی تحت تاثیر متغیرهایی از جمله جهتگیریهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری است، مطالعه هریک از این متغیرها از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه راهبردهای یادگیری و جهتگیریهای انگیزشی و موفقیت تحصیلی دانشآموزان و تعیین سهم هریک از متغیرها در پیشبینی موفقیت تحصیلی بود. روش ها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است که در سال تحصیلی 90-1389 در شهر تهران انجام شد. 600 نفر از دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای جهتگیری انگیزشی والرند و راهبردهای یادگیری واینستین و مایر بود. از معدل تحصیلی دانشآموزان بهعنوان ملاک عملکرد تحصیلی استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری بهکمک نرمافزار SPSS 13 تحلیل شد. یافتهها: براساس نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری مرحلهای، جهتگیری انگیزشی از قدرت پیشبینی بیشتری برخوردار بود. از مولفههای پرسشنامه جهتگیری انگیزشی، مولفه "بیانگیزشی" بیشترین سهم را در پیشبینی عدم موفقیت تحصیلی داشت. راهبردهای یادگیری در مرحله بعد قرار داشتند که از میان آنها " راهبرد بسط"، بیشترین سهم را در پیشبینی موفقیت تحصیلی داشت. نتیجهگیری: بین موفقیت تحصیلی و راهبردهای یادگیری و همچنین جهتگیریهای انگیزشی رابطه مثبت و بین بیانگیزگی و عدم موفقیت تحصیلی رابطه منفی وجود دارد. جهتگیریهای انگیزشی، بهویژه انگیزش درونی باید در آموزش مورد توجه قرار گیر ن د و آموزش نیز باید با علایق یادگیرندگان و راهبردهای یادگیری همراه شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Relationship between motivational orientation and learning strategies in predicting academic success
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Aims: Since academic achievement is influenced by variables such as motivational orientations and learning strategies, the study of these variables is of great importance. The aim of this research was studying the relationship between motivational orientations, learning strategies and determining the role of each variable in predicting academic achievement . Methods: This descriptive correlation study was carried out in 2010-11 in Tehran, Iran. 600 third-grade guidance school female students in Tehran, Iran were selected by multistage cluster sampling. The data collection tools were the Academic Motivation Scale Vallerand and the Learning Strategies Questionnaire Winestein & Mayer. Academic achievement was measured using the average score. Data were analyzed by Pearson coefficient correlation and multiple regressions. Results: Based on multiple regression results, the strongest predictor for achievement was motivational orientation. Among the components of the Motivational Orientation Scale, “amotivation” was the strongest predictor of academic failure. Learning strategies stood in the second position among which “elaboration strategy” had the highest role in predicting academic achievement. Conclusion: There is a positive relationship between academic achievement and learning strategies and also motivational orientations. There is also a negative relationship between amotivation and academic failure. Motivational orientations especially intrinsic motivation must be focused. In addition, instruction should be directed toward the learners’ interests and learning strategies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
معصومه صمدی | samadi m
department of consultant amp;amp; educational psychology, education research center, institute of education, tehran, iran
گروه مشاوره و روان شناسی تربیتی، پژوهشکده تعلیم و تربیت، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشکده تعلیم و تربیت
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-371-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات