این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۱۳-۱۱۷
عنوان فارسی
اعتباریابی پرسشنامه
چکیده فارسی مقاله
چکیده اهداف: از آنجا که برگزاری دورههای آموزش حین خدمت برای تمامی پرستاران که بیشترین کارکنان بیمارستانی را تشکیل میدهند و بیشترین زمان مراقبت از بیمار را بر عهده دارند، ضرورت دارد، سنجش موثربودن این دورهها نیازمند ابزارهای مناسب است. با توجه به کاربرد ابزارهای مختلف در این زمینه، مطالعه حاضر با هدف اعتبارسنجی پرسشنامه انگیزش پرستاران برای شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت انجام شد. روشها: این مطالعه توصیفی در سال 1387 روی 276 نفر از پرستاران شاغل در سه بیمارستان منتخب نظامی شهر تهران که بهروش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. روش جمعآوری اطلاعات پرسشنامه انگیزش پرستاران برای شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت حاوی 34 سئوال بود که پس از تعیین ویژگیهای روانسنجی آن شامل اعتبار و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی بهکمک نرمافزار آمار SPSS 18 تحلیل شد. یافتهها: پنج عبارت از 34 عبارت پرسشنامه اولیه پس از طی فرآیند اعتبار صوری و محتوا حذف شده و برخی از عبارات نیز ویرایش شدند. تحلیل عاملی اکتشافی روی 29 عبارت باقیمانده پرسشنامه انجام شد که آزمون KMO برابر با 75/0 بهدست آمد و آزمون کرویت بارتلت نیز از نظر آماری معنیدار بود (001/0 p< ، 406= df ، 442/1694=2 X ). نتیجهگیری: ابزار اندازهگیری مورد مطالعه با 29 عبارت در مقیاس پنجدرجهای لیکرت از اعتبار و پایایی لازم برخوردار است. این پرسشنامه ابزار مناسبی برای اندازهگیری چهار بعد مهم آموزش حین خدمت است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Validity of “motivational factors of nurses’ participation in continuing education programs” questionnaire
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Aims: Holding the courses of in-service training is essential for nurses since they compose they highest proportion of hospital personnel and are responsible for the most hours of patient care therefore, assessing the effectiveness of such courses depends on the presence of appropriate assessment tools. The aim of this study was validating the questionnaire of nurses’ motivation for attending in-service training courses. Methods: This descriptive study was carried out in 2008 on 276 nurses of three selected military hospitals in Tehran, Iran. The study cases were selected by random sampling method. The data collection tool was the questionnaire of nurses’ motivation for attending in-service training courses that contained 34 questions and was applied after confirming its psychometric properties such as reliability and validity. Data were analyzed by descriptive and analytical statistical methods using SPSS 18 software. Results: Five of the 34 statements of the initial questionnaire were excluded after passing the face and content validity process and some phrases were also modified. The exploratory factor analysis was carried out on the remaining 29 questions. The KMO test came out to be 75% and Bartlett's test of sphericity was statistically significant (p< 0.001, df=406, X2 =1694.442). Conclusion: The studied assessment tool has proper validity and reliability with 29 statements in five-choice Likert scale. This questionnaire is an appropriate tool for assessing the four important dimensions of in-service training.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد عامریون | amerioun a
department of health care services management, faculty of health, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
گروه مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
عباس عبادی | ebadi a
department of medical-surgery, faculty of nursing, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
هرمز سنایی نسب | sanaienasab h
department of health education, faculty of health, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-46-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات