این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۱۹-۱۲۴
عنوان فارسی
میزان خودارزیابی اسلامی در دانشجویان؛ دانشگاه اصفهان
چکیده فارسی مقاله
چکیده اهداف: اسلام برای انسان جایگاهی قایل است که در هیچ مکتب دیگری نظیر آن را نمیتوان دید و با ارزشهای اصیل خود، رهنمودهای متناسب با تمامی مراحل و شرایط زندگی انسان دارد. هدف از این مطالعه، بررسی میزان خودارزیابی اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. روشها: این مطالعه توصیفی در دانشجویان رشتههای مختلف دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 90-1389 انجام شد. 300 نفر بهعنوان نمونه به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه محققساخته خودارزیابی اسلامی در قالب 20 گویه بستهپاسخ برحسب طیف پنجدرجهای لیکرت شامل مولفههای مشارطه، محاسبه، مراقبه و معاتبه بود . تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS 11 و آزمونهای ضریب همبستگی، تحلیل واریانس چندگانه و T تکنمونهای انجام شد. یافتهها: میانگین همه مولفههای خودارزیابی بالاتر از حد متوسط بود (0001/0= p ؛ 299= df ). بین هر یک از مولفههای خودارزیابی رابطه مثبت و معنیدار وجود داشت. خودارزیابی با هیچکدام از ویژگیهای جمعیتشناختی رابطه معنیدار نداشت. میانگین خودارزیابی اسلامی در زنان بیشتر از مردان، در مقطع کارشناسی بیشتر از مقاطع تحصیلات تکمیلی و در دانشجویان رشتههای الهیات و روانشناسی بیشتر از سایر رشتهها بود. بین نظرات افراد برحسب رشته و مقطع تحصیلی تفاوت مثبت و معنیدار وجود داشت، اما این تفاوت برحسب جنسیت، تحصیلات پدر و شغل پدر، معنیدار نبود. نتیجهگیری : دانشجویان دانشگاه اصفهان از نظر 4 مرحله خودارزیابی اسلامی در وضعیت نسبتاً خوبی قرار دارند. رشته و مقطع تحصیلی بر میزان خودارزیابی اسلامی در دانشجویان موثر است، اما جنسیت، تاثیری در آن ندارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Level of Islamic self assessment in students Isfahan University
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Aims: In Islam, the place of people is so high that in no other belief can be seen and with its original values, it has guidelines and procedures in accordance with all conditions of human life. The aim of this study was to evaluate the level of Islamic self-evaluation in students of Isfahan University. Methods: This descriptive study was conducted in different field students of Isfahan University in 2010-11 academic years. 300 students were selected by purposeful sampling method. The measurement tool was a researcher-made Islamic self-evaluation questionnaire included 20 closed-answer items in Likert’s 5 part spectrum consisted of stipulation, calculating, meditation and expostulation components. Data analysis was done by statistical software SPSS 11 and using the correlation coefficient, one sample T and MANOVA tests. Results: The mean of all self-evaluation components were above average (p=0.0001 df=299). A significant positive relationship was between each self-evaluation components. None of the demographic characteristics were significantly associated with self-evaluation. The mean of Islamic self-evaluation in women was more than men, in undergraduate students was more than postgraduate students and in theology and psychology were more than other fields. There was a significant difference in opinion regarding field and level of education, but there wasn’t any significant difference in terms of gender, father's education and father's occupation. Conclusion: Students of Isfahan University are in a nearly good position according to 4 steps of Islamic self-evaluation. Field and level of education of students are effective on Islamic self-evaluation level, but gender does not affect it.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
راضیه آقابابایی | agha babayi r
faculty of educational sciences amp;amp; psychology, isfahan university, isfahan, iran
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
احمدرضا نصر اصفهانی | nasr isfahani a r
faculty of educational sciences amp;amp; psychology, isfahan university, isfahan, iran
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
حمید رحیمی | rahimi h
faculty of human sciences, kashan university, kashan, iran
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کاشان (Kashan university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-342-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات