این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۲۵-۱۳۰
عنوان فارسی
برنامه درسی پنهان؛ تاکید بر تربیت اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: بیشتر مطالبی که نظامهای آموزشی میآموزند، برنامهریزیشده و آشکارند، اما مطالبی نیز وجود دارند که آشکار و صریح نبوده و پنهان و غیربرنامهریزیشده هستند. شواهد این دوگانگی را میتوان در برنامه درسی پنهان یافت که جعبه سیاه آموزشی نامیده میشود. اهداف مقاله حاضر، بررسی ماهیت جنبههای مختلف برنامه درسی پنهان در بُعد تربیت اجتماعی که از ساختار محیط آموزشی، جو اجتماعی آن و تعامل بین الگوهای مربی و فراگیر استخراج میشود و آشکارسازی جنبههای بازدارنده تربیتی برنامه درسی پنهان بودند. نتیجهگیری: از آنجا که برنامه درسی پنهان جنبههای برجسته و گسترده نظام آموزشی را تشکیل میدهد، آنچه آموزش میدهد، میتواند تاثیرگذارترین مطالبی باشد که فراگیر در دوره تحصیل فرامیگیرد. از این رو، شناسایی جنبههای بازدارنده برنامه درسی پنهان با تاکید بر تربیت اجتماعی فراگیران میتواند به تحقق اهداف برنامهریزیشده و آشکار تربیت اجتماعی محیط آموزشی کمک کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Hidden curriculum emphasis on social education
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: Much of which the educational systems teach are planned and explicit, but there are others , are not explicit, but unplanned and hidden. The evidence of this duality could be found in a hidden curriculum, which is called educational black box. This study’s goals were to declare the nature of hidden curriculum aspects in social educational dimensions which result from educational setting structure, social context of educational system and interaction between teacher and learner, and to reveal the inhibitive aspects of hidden curriculum. Conclusion: As the hidden curriculum forms the dominant and pervasive aspects of educational systems, so what they teach, could be the most effective issues that a student learns in his/her educational period. So, the identification of deterrent aspects of hidden curriculum in social education of students can help to fulfill the planned and explicit aims of social education in educational systems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه کریمی | karimi f
department of humanities, faculty of literature amp;amp; humanities, university of gilan, rasht, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-182-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مروری سیستماتیک
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات