این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱-۸
عنوان فارسی
طراحی الگوی برنامهریزی درسی با رویکرد کاهش تهدیدات نرم
چکیده فارسی مقاله
اهداف : آموزش و پرورش از طریق کارکردهای خود ، میتواند تهدیدات نرم علیه کشور را کاهش داده و موجبات افزایش قدرت نرم را فراهم آورد. این پژوهش با هدف طراحی الگوی برنامهریزی درسی که با توسعه قدرت نرم، کاهش تهدیدات نرم علیه کشور را موجب شود، انجام شد. روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی و اکتشافی در سال 1390 با استفاده از بررسی اسنادی و کتابخانهای و تکنیکهای بارش ذهنی نظرسنجی و بحث گروهی انجام شد. جامعه آماری، کارشناسان برنامهریزی درسی وزرات آموزش و پرورش و اساتید متخصص حوزه علوم تربیتی در دانشگاههای تهران بودند. نمونهگیری به روش هدفمند طبقهای در دو طبقه انجام شد و 80 نفر برای انجام مطالعه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. دادهها با توجه به سئوالات پژوهش و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی مانند تحلیل عاملی، تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: پس از انجام تحلیل عاملی، الگوی مورد نظر در 6 بعد "دینی، فلسفی و ارزشی"، "سیاسی- امنیتی"، "اقتصادی"، "اجتماعی"، "روانشناختی" و "مدیریت برنامهریزی درسی"، 16 مولفه و 71 شاخص نمود پیدا کرد. نتیجهگیری: حفظ و گسترش ارزشهای اسلامی، حفظ و تامین منافع و نیازهای سیاسی- امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و روانشناختی از مهمترین اهداف و ارزشهایی قلمداد میشوند که تهدید علیه آنها، تهدید علیه امنیت ملی به حساب میآید و از جمله اقداماتی که میتوان در این زمینه انجام داد، ایجاد تغییراتی در برنامهریزی درسی مدارس و دانشگاهها و سوقدادن آنها به سمت افزایش قدرت ملی و در نهایت کاهش تهدیدات نرم است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Designing curriculum pattern with reducing of soft threats approach
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: The education system can reduce the soft threats against countries and provide a base for the improvement of soft power. The purpose of this study was to provide a basic theoretical model of lesson planning that can increase the soft power and reduce the soft threats against the Islamic Republic of Iran. Methods: This descriptive-analytical and exploratory study was performed in 2011 through document and library research, brain storming, census and group discussion. The study population consisted of the educationalists of the Ministry of education and the educational sciences professors of Tehran universities. Stratified purposeful sampling was done in two stratifications and 80 people were selected for the study. Data were collected by a researcher-made questionnaire. Data analysis was carried out according to the research questions by descriptive statistics and inferential statistical methods such as factor analysis. Results: After factor analysis, the desired pattern showed to have 6 "religious, philosophical and value", "political-security", "economic", "social", "psychological" and "curriculum management" dimensions, 16 components and 71 indicators. Conclusion: Maintaining and promoting the Islamic values , maintaining and providing the political and security, economic, social and psychological needs and interests are among the most important goals and values that threats against them are considered as threats against national security. Among the measures that can be taken in this field is making changes in the curriculum of schools and universities and leading toward national power and ultimately reduction of soft threats.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد کلاهدوزی | kolahdoozi a
education research center, faculty of culture amp;amp; society, imam-hossein comprehensive university, tehran, iran
مرکز پژوهش تعلیم و تربیت، دانشکده فرهنگی و اجتماعی، دانشگاه جامع امام حسین ع ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)
مریم بهرامیان | bahramian m
department of educational sciences, faculty of educational sciences amp;amp; psychology, shahid-chamaran university, ahvaz, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-356-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات