این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۹-۱۳

عنوان فارسی تاثیر اضطراب معلمان بر کیفیت تدریس
چکیده فارسی مقاله اهداف: استرس و اضطراب معلمان، بر عملکرد شغلی آنان تاثیرگذار است و به عملکرد ضعیف، غیبت، فرسودگی و افسردگی آنان منجر خواهد شد. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر اضطراب معلم بر کیفیت تدریس در کلاس درس انجام شد. روش‌ها: این پژوهش توصیفی- علّی مقایسه‌ای روی تمامی معلمان زن و مرد دوره متوسطه شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 90-1389 انجام شد. نمونه مورد مطالعه شامل 30 معلم مرد و زن دوره متوسطه و تعداد 300 نفر از دانش‌آموزان آنها بود. نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی ساده انجام شد. در مرحله اول معلمان پرسش‌نامه اضطراب کتل را تکمیل کردند و براساس نمره کل در دو گروه (15 نفر مضطرب و 15 نفر غیرمضطرب) قرار گرفتند. سپس پرسش‌نامه کیفیت تدریس سراج (2003) توسط 300 نفر از دانش‌آموزان هر دو گروه از معلمان پاسخ داده شد. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 16 به‌کمک آمار توصیفی و آزمون‌های T مستقل و کولموگروف- اسمیرنوف انجام یافت. یافته‌ها: بین معلمین مضطرب و غیرمضطرب در نمره کلی کیفیت تدریس تفاوت معنی‌داری وجود داشت (p=0/003 t=2/95 , df=268 )، به گونه‌ای که کیفیت تدریس معلمان غیرمضطرب بیشتر بود. نتیجه‌گیری: اضطراب معلم تا حد زیادی بر کیفیت تدریس تاثیرگذار است. در مولفه‌های روابط بین فردی و انجام تدریس، تفاوت معنی‌داری بین معلمان مضطرب و غیرمضطرب وجود دارد، اما در مولفه‌های انجام ارزشیابی و طرح درس، تفاوتی میان معلمان مضطرب و غیرمضطرب مشاهده نمی‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژه ها، اضطراب، معلم، کیفیت تدریس

عنوان انگلیسی Impact of teachers’ anxiety on teaching quality
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Teachers' stress and anxiety affects their occupational function and leads to weak function, absence from work, exhaustion and depression. The purpose of this study was to investigate the effects of teachers' anxiety on the quality of teaching in the classroom. Methods: This descriptive comparative study was performed in 2010-11 on all male and female high school teachers of Sabzevar. The sample of this study included 30 high school teachers both men and women and 300 of their students. Sampling was done using the simple random method. At the first step the teachers filled out the Cattell's anxiety questionnaire, and were divided into two groups (15 anxious and 15 non-anxious) with regard to their total scores. Then the Siraj's questionnaire of teaching quality (2003) was filled out by 300 of their students. Data were analyzed by descriptive statistics and Kolmogorov-Smirnov and independent t-test using SPSS 16 software. Results: There was a significant difference between the total score of the teaching quality of anxious and non-anxious teachers (t=2.95, df=268, p=0.003), so that the teaching quality of non-anxious teachers was higher than anxious teachers. Conclusion: Teacher's anxiety affects the teaching quality to a high extent. There is significant difference between anxious and non-anxious teachers in the indicators of "teaching performance" and "interpersonal relations", but there is no significant difference in the indicators of "lesson plan" and "evaluation" between anxious and non-anxious teachers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Anxiety, Teacher, Teaching Quality

نویسندگان مقاله مریم باغانی | baghani m
department of curriculum, faculty of educational sciences, mashhad ferdowsi university, mashhad, iran
گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

محسن دهقانی نیشابوری | dehghan neyshaboori m
department of psychology, faculty of educational sciences, mashhad ferdowsi university, mashhad, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-286-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات