این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱۵-۲۱
عنوان فارسی
موانع بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یادگیری/یاددهی
چکیده فارسی مقاله
اهداف : شناخت و درک موانع و مشکلات تغییر نظام آموزشی الزامی است. توسعه فناوری اطلاعات نیازمند به همکاری همه بخشهای آموزش و پرورش است، اما حوزه معلمان و برنامهریزی نیروی انسانی، اساسیترین نقش را در این امر برعهده دارد. این مطالعه با هدف بررسی موانع استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یادگیری- یاددهی از دیدگاه معلمان انجام شد. روشها: این مطالعه غیرآزمایشی و از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری مطالعه حاضر را تمامی معلمان زن مقطع متوسطه مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 89-1388 تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای تعداد 280 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اسکندری استفاده شد و دادهها با استفاده از آزمونهای آماری T تک گروهی، T مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه بهکمک نرمافزار SPSS 15 تحلیل شد. یافتهها: مهمترین موانع استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات از نظر معلمان، موانع مرتبط با مسایل آموزشی بود. همچنین بین رشته تحصیلی، سابقه خدمت آموزشی، سطوح تحصیلی و سطوح سنی در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه معنیداری وجود داشت (01/0=p ). نتیجهگیری: استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در وزارت آموزش و پرورش باید در اولویت قرار بگیرد و نیروی متخصص در این زمینه باید تربیت شود. همچنین معلمان باید در این زمینه مورد آموزش قرار بگیرند و درخصوص نهادینهکردن استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات باید سیاستگذاری و برنامهریزی روشن و اطلاعرسانی بهموقع صورت گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Obstacles of using information and communication technology in learning-teaching process
چکیده انگلیسی مقاله
Aim s : Detection and recognition of the problems of changing the educational system is essential. The development of information technology needs the cooperation of all parts of educational system, but teachers and human resource planners play the main role in this regard. The purpose of this study was to investigate the problems of Information Communication Technology (ICT) use in learning-teaching process from teachers' point of view. Methods: This is a non- experimental background study. The study population consisted of all female high school teachers of public schools in Tehran in the academic year of 2009-10. Participants were 280 people selected by stratified random sampling. Data was collected by the Eskandari questionnaire and analysed by one sample T-test, independent T-test and ANOVA using SPSS 15 software. Results: The main problems of using ICT in education were the problems related to educational items from teachers' point of view. There was significant correlation between the use of ICT and the field of study, educational experience, education level and age (p=0.01). Conclusion: The use of ICT should be prioritized in the Education Ministry and experts should be trained in this field. In addition, teachers should be trained in this field and clear policy making and planning and timely notification should be done with the aim of constitutionalizing the ICT use.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه ماستری فراهانی | mastari farahani f
department of educational management amp;amp; planning, faculty of psychology amp;amp; educational sciences, tehran university, tehran, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
علی رضایی شریف | rezaei sharif a
department of educational sciences, faculty of humanities, sciences amp;amp; research branch, islamic azad university, tehran, iran
گروه روانشناسی تربیتی ومشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
حسین استاد حسنلو | ostadhasanloo h
department of educational sciences, faculty of humanities, mohaghegh-ardebili university, ardebil, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-235-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات