این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۲۳-۲۹

عنوان فارسی اساتید مشاور از نظر دانشجویان علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله اهداف: دانشگاه نقش خطیری در پرورش استعدادها و توانمندی­های دانشجویان برعهده دارد. دانشجویان به‌تنهایی قادر نیستند به این هدف دست یابند و اساتید مشاور می‌توانند نقش کلیدی و مهمی را در نیل به آن داشته باشند. پژوهش حاضر به‌منظور بررسی سطح دیدگاه دانشجویان از وظایف استاد مشاور و میزان رضایتمندی آنان از عملکرد اساتید انجام شد. روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی در جامعه دانشجویان رشته­های علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در نیمسال اول سال تحصیلی 90-1389 انجام شد. 231 دانشجو به‌روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده­ها پرسش‌نامه‌ای پژوهشگرساخته بود. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS 16 و آزمون‌ رگرسیون چندمتغیره، آزمون T مستقل، مجذور کای و آنالیز واریانس استفاده شد. یافته‌ها: 7/71% از دانشجویان تعداد مراجعات کمی به مشاور خود داشتند. تنها 4/13% از آنان آگاهی مطلوبی از نحوه عملکرد مناسب استاد مشاور داشتند. 1/87% آنان با حضور دانشجوی سال بالاتر در کنار استاد مشاور موافق بودند. سطح رضایتمندی اغلب دانشجویان از عملکرد اساتید مشاور در دانشگاه نامطلوب بود (4/35=M ). تعداد مراجعات دانشجویان به اساتید مشاور (001/0 = β = 0/369 ،p ) و رشته تحصیلی دانشجویان (238/0 = β = 0/003 ،p ) عوامل پیشگویی­کننده میزان رضایتمندی آنان از عملکرد اساتید مشاور بود. نتیجه‌گیری: دانشجویان مورد مطالعه نسبت به وظایف و نقش استاد مشاور آشنایی بسیار کمی داشته و از نحوه عملکرد استاد مشاور خود ناراضی هستند. در این راستا ایجاد روابط مناسب بین دانشجو و استاد مشاور به‌شدت توصیه می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Role of university advisors in the viewpoint of medical sciences’ students
چکیده انگلیسی مقاله Aims: University plays an important role in increasing the competency and ability of students. Students do not become successful on their own and the University advisor can be a key of success. This study was carried out with the aim of assessing the students’ viewpoints about the university advisors’ duties and evaluating their satisfaction with their university advisors. Methods: This descriptive-analytical cross-sectional study was performed on medical sciences students of Babul University of Medical Sciences in the first academic semester of 2009-10. 231 students were selected by cluster randomized sampling. Data were collected using a researcher-made questionnaire and were analyzed by multi-variant regression, independent T-test, Chi-square test and variance analysis using SPSS 16 software. Results: 71.7% of the students had few monthly refers to their advisors. Only 13.4% of the participants had proper awareness of the role of University advisors. 87.1% agreed with the presence of senior students beside the advisor. Most of the students were not satisfied with their advisors’ practice (M=35.4). Students satisfaction with advisors' practice was predicted by the visiting frequency (β=0.369, p=0.001) and their field of study (β=0.238, p=0.003). Conclusion: Students have little awareness of University advisors’ roles and duties and are not satisfied with their advisors’ practice. Creating a good advisor-student relationship is strongly recommended in this regard.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شیما سام | sum sh
faculty of medicine, babol university of medical sciences, babol, iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

مریم طیبی | tayebi m
faculty of paramedicine, babol university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

منیره قره خانی | gharakhani m
faculty of paramedicine, babol university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

داریوش مسلمی | moslemi d
faculty of medicine, babol university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

محسن پورقاسم | pourghasem m
faculty of medicine, babol university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-339-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات