این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۳۱-۳۷

عنوان فارسی تاثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله اهداف: از جمله روش‌های فعالی که امروزه توجه صاحب‌نظران تعلیم و تربیت را به خود جلب کرده است، یادگیری مشارکتی است. پژوهش حاضر به‌منظور بررسی دقیق‌تر تاثیر یادگیری مشارکتی از طریق آموختن با هم بر رشد مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان، طراحی و اجرا شد. روش‌ها: این مطالعه شبه‌تجربی در جامعه دانش‌آموزان پسر دبیرستان‌های شهر کاشان در سال تحصیلی 89-1388 انجام شد. 50 دانش‌آموز از دو کلاس یک مدرسه با روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در گروه آزمایش از روش یادگیری مشارکتی و در گروه کنترل از روش سنتی استفاده شد. پیش‌آزمون قبل از اعمال متغیرهای مداخله و پس‌آزمون پس از اعمال آزمایشی و پیگیری نیز 45 روز پس از اعمال مداخلات انجام شد. برای جمع‌آوری داده از آزمون رشد مهارت‌های اجتماعی ماتسون استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر به‌کمک نرم‌‌افزار SPSS 16 استفاده شد. یافته‌ها: میانگین نمرات گروه آزمایش تفاوت معنی‌داری بین پس‌آزمون و پیگیری با پیش‌آزمون (0001/0= p ) و همچنین با گروه کنترل (0001/0= p ) نشان داد. بین دو گروه در رشد مهارت­های اجتماعی مناسب، کاهش پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، کاهش رفتارهای غیراجتماعی، کاهش میزان غرور و کاهش حسادت و گوشه­گیری تفاوت معن ی‌ دار وجود داشت ( 0001/0= p ). نتیجه‌گیری: روش یادگیری مشارکتی نسبت به روش­های سنتی تدریس در رشد مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان موثرتر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effects of cooperative learning on the development of students’ social skills
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Cooperative learning is an active learning method that has attracted the attention of educationalists. The purpose of this study was to examine the effects of cooperative learning through small group learning on the development of students’ social skills. Methods: This quasi-experimental study was carried out on male high school students of Kashan during 2009-10. 50 students were randomly selected from two of the 2nd grade classes of a high school in Kashan. The experimental group was taught using cooperative learning techniques, whereas the control group continued in their ordinary traditional method. Pretest was carried out before the intervention and post-test was carried out after implementing the experiment. Follow up was done 45 days after intervention. Data were collected through the Matson Evaluation of Social Skills and were analyzed by descriptive statistical methods and variance analysis with repeated measurements using SPSS 16 software. Results: The mean scores of the experimental group showed significant difference between the pretest and post-test (p=0.0001) and also had significant difference with the control group (p=0.0001). There was also difference between the social skills of the two studied groups including the reduction of aggressiveness, impulsivity, dissocial behaviors, pride, jealousy and isolation (p=0.0001). Conclusion: Cooperative learning method is more effective in the development of students’ social skills compared to traditional learning methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عباس شکاری | shekarey a
department of educational sciences, faculty of humanities, kashan university, kashan, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-225-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات