این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۵۱-۵۸
عنوان فارسی
مدل تلفیقی "کارت امتیازی متوازن" و "تعالی بهمنظور بهبود عملکرد"؛ مطالعه موردی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: چشمانداز در سازمان، توسط استراتژیها تحقق مییابد و این استراتژیها میتوانند توسط کارت امتیازی متوازن تبیین شوند. هدف از انجام این مطالعه، ارایه چارچوب مدل مفهومی تلفیقی از دو مدل کارت امتیازی متوازن ( BSC ) و مدل تعالی سازمان EFQM با استفاده از ماتریس ( QFD ) برای بهبود عملکرد مستمر در محیط دانشگاهی بود. روشها: در این مطالعه توصیفی برای گردآوری دادهها از تلفیق مطالعه اسنادی و میدانی (مصاحبه سازمانیافته و پرسشنامه) استفاده شد. پس از بررسی مفاهیم نظری به بررسی و مقایسه دو مدل پرداخته و نقاط قوت و ضعف دو مدل بیان و سپس مدل مفهومی مدیریت عملکرد با استفاده از تلفیق دو مدل ارایه شد. برای شناسایی اهداف استراتژیک با رویکرد کارت امتیازی متوازن و متناسب با چشمانداز تعیینشده، از دو پرسشنامه روایی و پایایی استفاده شد. برای تعیین روابط علت و معلولی اهداف و تلفیق دو مدل، از ماتریس گسترش عملکرد کیفیت استفاده شد. یافتهها: پس از تعیین اهداف استراتژی و روابط بین آنها، با نظرخواهی از خبرگان، نقشه استراتژی دانشگاه رسم شد. همچنین پس از تعیین روابط بین اهداف BSC با معیارهای EFQM ، روابط بین آنها نیز توسط ماتریس QFD ترسیم شد. نتیجهگیری: مدلهای ارزیابی متوازن و تعالی سازمانی EFQM در صورت تلفیق ، میتوانند چارچوب مناسبی را برای ارزیابی عملکرد فراهم نمایند. همراستاسازی این دو مدل، قادر است بهبود مستمر و افزایش بهرهوری در دانشگاه را در پی داشته باشد .
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Integrated model of the “balanced scorecard” and the “excellence model to improve organizational performance” a case study
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: The perspective of an organization will be achieved through strategies and these strategies can be determined by Balances Score Cared (BSC). This study was carried out with the aim of designing a conceptual model through integrating the BSC and EFQM excellence model with the help of Quality Function Development Matrix (QFD) in order to improve performance in the university environment. Methods: In this descriptive study, a combination of documental and field (structured interviews and questionnaires) methods were used for data collection. After reviewing the theoretical concepts, the two models were compared and their strengths and weaknesses were expressed. Then the conceptual model of performance management was presented using the combination of two models. To identify the strategic goals, two questionnaires of validity and reliability were used proportionate to the determined perspective with BSC approach. For determining the cause and effect relationship and integrating the two models, the QFD matrix was used. Results: After determining the strategic goals and their relationship, the studied university's strategy map was drawn with respect to the experts' opinions. After determining the relationship between the BSC goals and EFQM criteria by QFD matrix, their relationships were drawn by QFD matrix. Conclusion: Integrating the BSC and EFQM Excellence model can provide a suitable framework for performance evaluation. Aligning the two models can provide improvement and increased productivity in universities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی محمد احمدوند | ali mohammad ahmadvand a m
faculty of engineering, comprehensive imam-hossein university, tehran, iran
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین ع ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)
امیر تربتی | torbati a
faculty of engineering, comprehensive imam-hossein university, tehran, iran
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین ع ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)
ناصر پوررضا | pourreza n
faculty of engineering, comprehensive imam-hossein university, tehran, iran
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین ع ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)
مهدی نادری | naderi m
faculty of engineering, comprehensive imam-hossein university, tehran, iran
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین ع ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)
محسن فیروزشاهی | fyruzshahi m
faculty of engineering, comprehensive imam-hossein university, tehran, iran
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین ع ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-305-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات