این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۱۵۹-۱۶۴
عنوان فارسی
نقش آزمونهای موسسات آزاد علمی بر پیشرفت درسی دانشآموزان دوره متوسطه
چکیده فارسی مقاله
اهداف: هدف یادگیری فرآیندی، اکتشاف، حل مساله، خواندن برای جستوجوی معنی و استفاده از استدلال در نوشتن و استقلال در یادگیری است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش آزمونهای موسسات آزاد علمی بر پیشرفت درس ریاضیات دانشآموزان دوره متوسطه اجرا شد. روشها: مطالعه حاضر به روش توصیفی- پسرویدادی و از نوع مقطعی در دانشآموزان دختر سال دوم پایه متوسطه شهر سمنان در سال تحصیلی 89-1388 انجام شد. با توجه به جدول مورگان، 156 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامهها را تکمیل کردند. از پرسشنامههای اضطراب امتحان، مهارتهای مطالعه، نگرش به ریاضی، عزت نفس روزنبرگ و اطلاعات مربوط به درک بهتر مفاهیم ریاضی برای جمعآوری دادهها استفاده شد. دادهها به کمک نرمافزار SPSS 16 و با استفاده از آزمون T دوگروهی مستقل برای مقایسه میانگینها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین میانگین درک ریاضی دو گروه دانشآموزان شرکتکرده و غیرشرکتکننده در آزمونها تفاوت معنیدار وجود داشت. بین میانگین عزت نفس دو گروه دانشآموز شرکتکننده و غیرشرکتکننده در آزمونها، تفاوت معنیدار وجود داشت. بین میانگین نمرات ریاضی ترم اول، نمرات ریاضی ترم دوم، مهارتهای مطالعه، نگرش به ریاضی و اضطراب امتحان تفاوت معنیدار وجود نداشت. نتیجهگیری: شرکت دانشآموزان دوره متوسطه در آزمونهای درس ریاضی در آموزشگاههای آزاد تاثیری بر ایجاد مهارتهای مطالعه، کاهش اضطراب امتحان، پیشرفت تحصیلی و تغییر نگرش به درس ریاضی ندارد و در مقابل عزت نفس و درک مفاهیم ریاضی را در ایشان نسبت به دانشآموزانی که در این آزمونها شرکت نمیکنند کاهش میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
موسسات آزاد علمی، پیشرفت درس ریاضی، عزت نفس، نگرش ریاضی
عنوان انگلیسی
Role of non-affiliated institutes’ exams on educational progress of high school students
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: The aim of process-based learning is exploration, problem-solving, reading in search of meaning, use of reasoning in writing and independence in learning. The present research aimed at determining the role of non-affiliated institute exams on math improvement of high school students. Methods: This cross-sectional descriptive study was performed with post-facto method on high school female students of Semnan during 2009-10. 156 students were selected based on Morgan’s table of sample size through cluster sampling method and filled the questionnaires. The data collection tools were the Exam Anxiety Questionnaire, Study Skills Questionnaire, Mathematics Attitude Questionnaire, Rosenberg’s Self-Esteem Scale and the data on better comprehension of mathematical concepts. The data were analyzed by SPSS 16 software using independent T-test in order to compare the means. Results: The self-esteem and the mathematical concept were significantly higher among the students who didn’t participate in non-affiliated institute exams compared to the students who participated in non-affiliated institute exams. There was no significant difference between the two groups considering the first and the second semester math scores, study skills, math attitude and test anxiety. Conclusion: The attendance of high school students in the math exams of non-affiliated institutes doesn’t affect their study skills, test anxiety, academic achievement and mathematics attitude and will reduce their self-esteem and mathematical concept compared to the students who do not attend these exams
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بهناز بهرامی نسب | bahraminasab b
department of educational sciences, faculty of human sciences, tehran branch, payam-e-noor university, shahr-e-rey, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، شهر ری، ایران
مهران فرج اللهی | farajollahi m
department of educational sciences, faculty of human sciences, tehran branch, payam-e-noor university, tehran, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
مهدی معینی کیا | moeinikia m
department of educational sciences, faculty of human sciences, tehran branch, payam-e-noor university, tehran, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-156-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات