این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۱۸۹-۱۹۳
عنوان فارسی
تاثیر آموزش بالینی به روش مبتنی بر شواهد بر کیفیت مراقبت از بیماران و رضایت آنان
چکیده فارسی مقاله
اهداف: مراقبت مبتنی بر شواهد، فرآیندی است که طی آن پرستار می تواند با استفاده از شواهد بهدستآمده از تحقیقات موجود، مهارت بالینی خود و شرایط بیمار، تصمیمات بالینی مناسب را اتخاذ نماید. امروزه آموزش مبتنی بر شواهد نیز با هدف استفاده جدی، صریح و عقلانی از بهترین شواهد رایج بهمنظور تصمیمگیری، در آموزش رشته پرستاری مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با هدف ارزیابی تاثیر آموزش بالینی به روش مبتنی بر شواهد، بر کیفیت مراقبت بالینی بیماران انجام شد. روشها: در این مطالعه نیمهتجربی که در سال 1389 در جامعه آماری دانشجویان رشته پرستاری انجام شد، 40 دانشجوی ترم هفتم رشته پرستاری با نمونهگیری مبتنی بر هدف وارد مطالعه شدند. دو گروه براساس مراقبتهای معمول سنتی و دو گروه براساس مراقبت مبتنی بر شواهد بهطور یکسان توسط یک مربی عضو هیات علمی تحت مداخله آموزشی قرار گرفتند و هر گروه یک هفته کارآموزی را گذراندند. دادهها پس از جمعآوری، با استفاده از نرمافزار SPSS 16 با آزمونهای آماری مجذور کای، T مستقل و T زوجی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: میانگین نمرات حیطههای مراقبت از بیماران در دانشجویان گروه مبتنی بر شواهد 0/6 ± 0/80 و در گروه سنتی 5/4 ± 67/73 بود. میانگین سطح آگاهی در گروه مبتنی بر شواهد قبل و بعد از مطالعه بهترتیب 47/15 ± 45/58 و 91/10 ± 8/71 و در گروه سنتی بهترتیب 8/15 ± 05/59 و 89/13 ± 8/67 بود. نتیجهگیری: بهکارگیری آموزش مبتنی بر شواهد در مراقبتهای بالینی پرستاری نهتنها به اندازه آموزش سنتی موثر است، بلکه موجب ارتقای دانش، مهارتها و مراقبتهای با کیفیت بالا میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effect of evidence-based method clinical educationon patients care quality and their satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله
Aims : Evidence-based care is a process by which nurses can make proper clinical decisions through using the evidence coming from existing studies. Today, the evidence-based education is of great attention in nursing education with the aim of serious, clear and logical use of common evidence for decision-making. This study was carried out with the purpose of studying the impact of clinical education with evidence-based method on the quality of patient care. Methods: In this quasi-experimental study that was performed on nursing students in 2010, 40 nursing students who were passing the 7th academic semester were selected through purposive sampling method. Two groups underwent educational intervention based on common and traditional care methods and two groups underwent educational intervention through evidence-based care methods by a single trainer who was a faculty member and each group passed a weak of apprenticeship. Data were analyzed by Chi-square test, independent T-test and paired T-test using SPSS 16 software. Results: The mean score of patient care was 80.0 ± 6.0 in the evidence-based group and 73.67 ± 4.5 in the traditional group. The mean of knowledge scores before and after the study was respectively 58.45 ± 15.47 and 71.8 ± 10.91 in the evidence-based group and 59.05 ± 15.8 and 67.8 ± 13.89 in the traditional group. Conclusion: Applying the evidence-based education in clinical nursing cares is as effective as traditional education methods and would also improve the knowledge and skills and result in high-quality nursing care.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرح مادرشاهیان | madarshahian f
department of internal surgery, faculty of nursing amp;amp; midwifery, birjand university of medical sciences, birjand, iran
گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
محسن حسن آبادی | hassanabadi m
department of public amp;amp; society health, faculty of nursing amp;amp; midwifery, birjand university of medical sciences, birjand, iran
گروه بهداشت عمومی و جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
سهیلا خزاعی | khazayi s
network development amp;amp; health promotion center, ministry of health, tehran, iran
مرکز توسعه شبکه و ارتقای سلامت، وزارت بهداشت، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (Ministry of health and medical education)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-292-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات