این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۱۰۷-۱۱۱

عنوان فارسی دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان رشته پزشکی درباره برنامه درسی مقطع علوم پایه
چکیده فارسی مقاله اهداف: جوهره اصلی فعالیت هر موسسه آموزشی، برنامه درسی آن است و برنامه درسی وسیله­ای برای انتقال اطلاعات است. هدف این مطالعه، بررسی دیدگاه­های دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی قم درباره وضعیت موجود برنامه درسی مقطع علوم پایه در راستای تعیین میزان رضایت دانشجویان بود. روش‌ها: در این پژوهش توصیفی، جامعه آماری 107 نفر دانشجو و 20 نفر اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی قم در سال 90-1389 بودند و به­دلیل محدود بودن جامعه، حجم جامعه و نمونه برابر بود. ابزار گردآوری داده­ها پرسش‌نامه­ محقق­ساخته براساس مقیاس لیکرت بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با روش­های آماری توصیفی و استنباطی به کمک نرم­افزار SP SS 15 انجام شد و با توجه به ماهیت سئوال­های پژوهش از آزمون T تک­نمونه­ای استفاده شد. یافته‌ها: 4/46% نمونه­ها مذکر و 6/53% مونث بودند. 70% دانشجویان پزشکی عمومی قم نسبت به برنامه­های درسی در حال اجرای مقطع علوم پایه تا حدودی رضایت داشتند و تفاوت معنی­داری بین نظرات دختران و پسران وجود نداشت (05/0p ). نتیجه‌گیری: از نظر دانشجویان پزشکی و اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی قم ، ارایه برنامه درسی در مقطع علوم پایه مطابق با استانداردهای آموزش پزشکی است و اکثر دانشجویان نسبت به برنامه‌های درسی در حال اجرای مقطع علوم پایه تا حدودی رضایت دارند. از نظر دانشجویان، توجه به نیازهای موجود در آموزش بالینی، نقش موثری در ارتقای کیفیت برنامه درسی مقطع علوم پایه دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Viewpoint of faculty members and medical students of medicine about the curriculum of basic sciences
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Curriculum is the main context of any educational institute and is also a means of data transfer. The aim of this study was investigating the viewpoint of Qom Medical University students and faculty members about the curriculum of basic sciences course in order to determent the students’ satisfaction rate. Methods: In this descriptive study, 107 medical students and 20 faculty members of Qom Medical University were the statistical population and due to the limited number the sample size was the same. The data collection tool was a researcher-made questionnaire based on the Likert scale. Data were analyzed by descriptive and analytical statistics and SPSS 15 software and one-sample T-test was used regarding the nature of the study questions. Results: 46.4% of samples were male and 53.6% were female. 70 % of the students of Qom Medical University had relative satisfaction with the curriculum of basic sciences course and there was no significant difference between the viewpoints of male and female students (p>0.05). There was a significant difference between comments and views of students and university professors about the basic sciences course curriculum (p< 0.05). Conclusion: The basic sciences course curriculum meets the standards of medical education according to the viewpoints of medical students and faculty members of Qom Medical University and most of the students have relative satisfaction with the present curriculum of basic sciences course. Paying attention to their needs in clinical education plays a significant role in quality improvement of the basic sciences course curriculum according to the viewpoints of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اکبر فرجی ارمکی | faraji armaki a
department of high education, faculty of educational sciences amp;amp; psychology, shahid-beheshti university, tehran, iran
گروه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

محدثه دشتکی | dashtoki m
department of educational sciences, faculty of humanities, qom university, qom, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه قم (Qom university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-198-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات