این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۱۱۳-۱۱۹

عنوان فارسی تاثیر آموزش به شیوه حلقه های پژوهشی بر بهبود مهارت های ارتباطی، نگرشی و عملکردی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله اهداف: به­کارگیری روش­های مشارکتی نوین در آموزش، تاثیری چندگانه بر یادگیری دارد. بر این اساس، مطالعه­ حاضر با هدف بررسی تاثیر روش حلقه­های پژوهشی بر بهبود مهارت­های ارتباطی، نگرش به تحقیق و یادگیری نظری و عملی درس اقدام‌پژوهی انجام گرفت. روش­ها: این مطالعه به‌روش نیمه‌آزمایشی با طرح گروه کنترل و پیش­آزمون- پس­آزمون در سال تحصیلی 90-1389 انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مرکز تربیت معلم شهید مقصودی بود که دو کلاس به تعداد 44 دانشجو بودند. نمونه‌ها به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. عمل آزمایشی (تدریس به‌صورت حلقه­های پژوهشی) به‌صورت تصادفی به یکی از گروه­ها انتساب داده شد. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسش­نامه­ نگرش به تحقیق، پرسش‌نامه­ مهارت­های ارتباطی، چک­لیست ارزیابی طرح­های اقدام‌پژوهی و آزمون اقدام‌پژوهی بود. روش حلقه­های پژوهشی 12 جلسه اجرا شد. نتایج با آزمون تحلیل کوواریانس و T مستقل به کمک نرم­افزار SPSS 18 تحلیل شدند. یافته­ها : روش حلقه­های پژوهشی، تاثیر مثبت و معنی‌داری بر مهارت­های ارتباطی (89/7= F و 001/0= p )، نگرش به تحقیق ( 23/7= F و 01/0= p ) و نمره عملی اقدام‌پژوهی (18/3= t و 003/0= p ) داشت، اما اثر معکوسی بر نمره نظری اقدام‌پژوهی (33/2= t و 024/0= p ) داشت. نتیجه­گیری: روش حلقه­های پژوهشی، روشی نوین بوده که تاثیرات چندگانه­ای بر رشد دانشجویان دارد. بنابراین پیشنهاد می‌شود نظام­های آموزش عالی، برای دستیابی به کیفیت این گونه روش­ها را به‌کار گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of education by research circles method on improving the communicational, attitudinizes and performance skills of students
چکیده انگلیسی مقاله Aims : Applying new cooperative methods in instruction has multiple effects on learning. Therefore, this study was implemented with the aim of investigating the effect of research circles method on improving students' communicational skills, attitude toward research and performance in action research. Methods: This quasi-experiment study with control group and pretest-posttest design was performed in 2010-11 academic year. The study population included all students in Shahid Maghsudi Teacher Training Center which where two 44-student classes were selected with purposive sampling method. The experimental action (Research Circles Method) was randomly assigned to one of the two groups. The attitude toward research questionnaire, the communicational skills questionnaire, the action research plans’ evaluation checklist and the action research test were used as data collection tools. Research circles method was implemented in 12 sessions. Results were analyzed by ANCOVA and independent T-test using SPSS 18 software. Results: Research circles had significant positive effect on communicational skills (F=7.89, p=0.001), attitude toward research (F=7.23, p=0.01) and the action research applying score (t=3.18, p=0.003), but had reverse effect on theoric action research score (t=2.33, p=0.024). Conclusion: Research circles method is a new method with multiple effects on students’ development. Therefore, higher education systems are suggested to apply such methods for gaining quality.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی نامداری پژمان | namdari pezhman m
department of educational sciences, shahid maghsudi tarbiat moallem center, hamadan, iran
گروه علوم تربیتی، مرکز تربیت معلم شهید مقصودی، همدان، ایران

محسن ذوالقدر نسب | zolghadr nasab m
department of educational sciences, shahid maghsudi tarbiat moallem center, hamadan, iran
گروه علوم تربیتی، مرکز تربیت معلم شهید مقصودی، همدان، ایران

سیروس قنبری | ghanbari s
department of educational sciences, faculty of literature and human sciences, bu-ali sina university, hamadan, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

احمد امانی | amani a
department of educational sciences, faculty of literature and human sciences, bu-ali sina university, hamadan, iran
گروه روان شناسی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کردستان (Kordestan university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-204-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات