این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۵۳-۵۶

عنوان فارسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خلاقیت کارآفرینی
چکیده فارسی مقاله اهداف: فناوری اطلاعات و ارتباطات به اشکال مختلف فناوری اطلاق می شود که به پردازش، نگهداری و ارسال اطلاعات به شکل الکترونیکی می‌پردازد. به‌نظر می‌رسد این فناوری نوین در خلاقیت جوانان نسبت به کارآفرینی موثر باشد. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر دوره‌های آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خلاقیت کارآفرینی دانشجویان بود. روش­ها: این مطالعه کاربردی روی 160 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند محصل در نیم­سال دوم سال تحصیلی 88-1387 که به­روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، انجام شد. نمونه­ها به دو گروه 80 نفره شامل افرادی که دوره ICDL را گذرانده بودند و افرادی که این دوره را نگذرانده بودند تقسیم شدند. ابزار تحقیق، پرسش‌نامه محقق­ساخته خلاقیت کارآفرینی بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 15 و روش­های آمار توصیفی و آزمون تی مستقل، همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یک‌طرفه استفاده شد. یافته­ها: بین میزان آشنایی با کامپیوتر و نیز استفاده از اینترنت با خلاقیت، رابطه مثبت و معنی‌داری به‌دست آمد. همچنین بین میزان آشنایی با کامپیوتر و استفاده از اینترنت با خلاقیت در افرادی که دوره ICDL را گذرانده بودند، رابطه مثبت و معنی‌داری به‌دست آمد. میانگین نمره خلاقیت در دانشجویان پسر نسبت به دانشجویان دختر در گروهی که دوره ICDL را نگذرانده بودند به­صورت معناداری بیشتر بود. نتیجه­گیری: دوره‌های آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خلاقیت کارآفرینی دانشجویان تاثیر دارد و باعث بالارفتن میزان خلاقیت کارآفرینی دانشجویان می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژه‌ها، فناوری اطلاعات و ارتباطات، خلاقیت کارآفرینی

عنوان انگلیسی The effect Information and communication technology on enterpreneuriad creativity
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Information and communication technology (ICT) is applied to different forms of technology that implement processing, preserving and sending data electronically. It seems that this novel technology affect the youth’s entrepreneurial creativity. This study was carried out with the aim of evaluating the effect of ICT training courses on university students’ entrepreneurial creativity. Methods: This applied study was carried out on 160 students of Islamic Azad University of Birjand during the second academic semester of 2008-2009 who were selected by simple randomized sampling method. Samples were divided into two 80-person groups including those who had passed the ICDL course and those who had not passed it. A researcher-made questionnaire of entrepreneurial creativity was the data collection tool. Data were analyzed by descriptive statistical methods, independent t-test, Pearson correlation and one-way variance analysis using SPSS 15 software. Results: A significant positive relationship was fount between computer and internet utilization and creativity. In addition there was a significant positive correlation between computer and internet utilization and creativity in those who had passed the ICDL courses. The mean creativity score was significantly higher in male students who had not passed the ICDL courses compared to the female students of the same group. Conclusion: ICT training courses affect university students’ entrepreneurial creativity and leads to higher levels of entrepreneurial creativity in university students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کریم نخعی | nakhaei k
faculty of accounting, birjand branch, islamic azad university, birjand, iran
دانشکده حسابداری، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند (Islamic azad university of birjand)

حبیب ا نخعی | nakhaei h
faculty of accounting, birjand branch, islamic azad university, birjand, iran
دانشکده حسابداری، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند (Islamic azad university of birjand)

فاطمه نخعی | nakhaei f
faculty of agriculture, birjand branch, islamic azad university, birjand, iran
دانشکده کشاورزی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند (Islamic azad university of birjand)

فاطمه یوسفی | yousefi f
faculty of psychology, university of payam-e-noor, birjand, iran
دانشکده روان شناسی، دانشگاه پیام نور، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور بیرجند (Payame noor university of birjand)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-231-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات