این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۶۷-۷۱

عنوان فارسی بهره‌وری در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی
چکیده فارسی مقاله اهداف: تعیین عوامل مثبت و منفی موثر بر یادگیری مهارت‌های بالینی برای کاهش مشکلات و افزایش میزان بهره‌وری بسیار مهم است. از آنجا که نظرات دانشجویان به‌عنوان عنصر اصلی آموزش، می­تواند راه‌گشای برنامه‌های آینده باشد، پژوهش حاضر به‌منظور تعیین میزان بهره­وری در آموزش بالینی، از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی انجام گرفت. روش­ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی روی 150 نفر از دانشجویان سال آخر پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد که به­روش سرشماری انتخاب شدند، در نیمسال دوم سال تحصیلی 86-1385 انجام شد. به­منظور جمع­آوری اطلاعات از پرسش‌نامه ­ای پژوهشگرساخته شامل دو بخش خصوصیات فردی و معیارهای بهره­وری استفاده شد. در معیارهای بهره­وری، 5 حیطه اهداف و برنامه آموزشی، مربی، برخورد با دانشجو، محیط آموزشی و نظارت و ارزشیابی بررسی شد. داده­ها ب ه­کمک نرم­افزار SPSS 13 با روش­های آماری توصیفی و آزمون T تک­نمونه­ای تحلیل شد. یافته­ها: میانگین امتیازات بهره­وری در آموزش بالینی در حیطه اهداف و برنامه­ریزی آموزشی 5/4 ± 5/20، در حیطه مربی 6/4 ± 15، در حیطه برخورد با دانشجو 2 ± 4/8، در حیطه محیط آموزشی 6/1 ± 10، در حیطه نظارت و ارزشیابی 9/1 ± 9/7 و به­طور کلی 2/12 ± 8/61 بود. بیشترین امتیاز بهره­وری در حیطه اهداف و برنامه­ریزی آموزشی و کمترین آن در حیطه نظارت و ارزشیابی بود. نتیجه­گیری: میزان بهره‌وری در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، در 5 حیطه آموزش بالینی در حد متوسط است. افزایش انگیزه در پرسنل مراکز بهداشتی- درمانی برای همکاری در امر آموزش بالینی پیشنهاد می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Productivity in clinical education from the nursing and midwifery students’ viewpoint
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Determining negative and positive factors that affect learning clinical skills, is of great importance. Since the viewpoints of students as the main part of education can pave the way for future programs, this study was designed to detect the efficiency rate of clinical education from the viewpoint of nursing and midwifery students in Shahrekord University of Medical Sciences. Methods: This descriptive cross-sectional study was carried out on 150 senior nursing and midwifery students who were selected by census method in the second academic semester of 2006-2007. Data collection was done by a researcher-made questionnaire including individual characteristics and efficiency criteria. Five domains of educational aims and programs, trainer, behavior with students, educational environment and finally supervision and evaluation were assessed. Data were analyzed by SPSS 13 software using descriptive statistical methods and one-sample T-test. Results: The mean scores of efficiency in clinical education was 20.5±4.5 in the domain of and educational aims and programs, 15±4.6 in the trainer domain, 8.4 ±2 in behavior with students, 10.1±1.6 in the domain of environment and 7.9±1.9 in supervision and evaluation. The highest and lowest efficiency rates were respectively observed in educational aims and programs and the supervision and evaluation domains. Conclusion: The efficiency rate in clinical education is “moderate” in five clinical education domains from the viewpoint of midwifery and nursing students studying in the Shahrekord University of Medical Sciences. Increasing the motivation of the personnel of healthcare centers in order to cooperate in clinical education is suggested.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله معصومه دل آرام | delaram m
department of midwifery, faculty of nursing amp;amp; midwifery, shahrekord university of medical sciences, shahrekord, iran
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)

تهمینه صالحیان | salehiyan t
department of midwifery, faculty of nursing amp;amp; midwifery, zahedan university of medical sciences, zahedan, iran
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-164-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات