این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۹۱-۹۴

عنوان فارسی نقش آموزش عالی در یادگیری مادام‌العمر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تغییرات وسیع اقتصادی- اجتماعی و فناوری، تاثیر قوی بر نظام­های تعلیم و تربیت در کشورهای صنعتی نشان داده است. مفاهیم و عباراتی همچون جامعه اطلاعاتی، اقتصاد دانش محور و جوامع یادگیری، هم­اکنون ویژگی برجسته­ای در مسیر اصلی مباحث سیاسی آموزشی و دولتی شده و اهمیّت یادگیری در هر مرحله از توسعه انسانی به شکل گسترده­ای قابل تشخیص است. ا مروزه دانشگاه ­ ها و مؤسسات آموزش عالی به عنوان مکان­های کلیدی برای توسعه یادگیری مادام العمر در نظر گرفته می­شوند. هدف از ارائه این مقاله مروری بررسی یادگیری مادام العمر و نقش آموزش عالی در توسعه آن بود. نتیجه­گیری: یادگیری مادام‌العمر می‌تواند به‌عنوان مجموعه‌ای از اصول راهنما برای توسعه به جای مساله‌ای اضافی برای موسسات آموزش عالی ارایه شود. برای ایجاد و توسعه یادگیری مادام‌العمر در آموزش عالی، موسسات نیازمند توسعه آگاهی نظام‌مند و تحلیل ارتباطات داخلی بین سطوح گوناگون سازمان‌های خود و درک چگونگی وابستگی این عوامل با تعاملات شناختی و عاطفی یادگیری هستند. یادگیری مادام‌العمر تعقیب‌‌کننده اهداف عمومی مانند عمومی‌سازی آموزش هم در کیفیت و هم در کمّیت و اقامه‌کننده اصل یادگیری واقعی در آموزش اجباری و‌ تسهیل‌کننده توسعه و پیشرفت از تحصیل به‌کار است. برای این منظور نیاز به عزم ملی در سطح جامعه و‌ آموزش عالی است و بایستی این نگرش به واقعیت و باور در ذهن افراد جامعه تبدیل شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژه‌ها، آموزش عالی، یادگیری مادام العمر، یادگیری

عنوان انگلیسی Role of higher education in lifelong learning
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Extensive socio-economic and technological changes have shown a potent effect on educational systems in industrial countries. Concepts and statements such as the Information Society, the Knowledge-Based Economy and the Learning Society has now become prominent characteristics in the main path of political-educational and governmental issues and the importance of learning is vastly distinguishable in each stage of human development. Universities and higher education institutes are nowadays considered as the key places of developing the lifelong learning. The purpose of this review article was to evaluate the lifelong learning and the role of high education in its development. Conclusion: Lifelong learning can be proposed to high education institutes as a set of guidelines instead of an excess topic. Institutes have to develop organized awareness, analyze internal relationships among their different organizational levels and comprehend the manner of these factors’ dependence on cognitive and emotional interactions of learning in order to create and develop lifelong learning in high education. Lifelong learning follows the general aims such as generalization of education regarding both quality and quantity and is the expresser of the genuine learning principle in obligatory education and the facilitator of advancement from education to work. National certainty is needed in society and high education institutes for this purpose and this attitude should become a belief and reality in individuals’ minds all over the society.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, High Education, Lifelong Learning, Learning

نویسندگان مقاله مژگان محمدی مهر | mohammadi mehr m
department of microbiology, faculty of paramedicine, artesh university of medical sciences, tehran, iran
گروه میکروبیوژی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارتش (Artesh university of medical sciences)

حسن ملکی | maleki h
department of educational management, faculty of psychology amp;amp; humanities, allameh tabatabaei university, tehran, iran
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

عباس عباس پور | abbas pour a
department of educational management, faculty of psychology amp;amp; humanities, allameh tabatabaei university, tehran, iran
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

علیرضا خوشدل | khoshdel a r
department of epidemiology, faculty of medicine, artesh university of medical sciences, tehran, iran
گروه اپیدمیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارتش (Artesh university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-150-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده مروری سیستماتیک
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات