این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۹۵-۱۰۰

عنوان فارسی آسیب شناسی ارزشیابی برنامه درسی در آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: زمانی که مفهوم ارزشیابی مطرح می­شود، از آن به­عنوان تعیین کننده ارزش یا شایستگی نام برده می شود. دو دهه قبل ارزشیابی برنامه درسی به­عنوان حوزه مطالعاتی مستقلی در رشته علوم تربیتی ظاهر شد. با وجود این­که معمولاً مساله اصلی ارزشیابی فراگیران است تا ارزشیابی برنامه­های آموزشی، نیاز به مطالعه و بررسی عمیق ماهیت و کیفیت اصلاح برنامه­های درسی، یک مجموعه از مفاهیم، اصول، روش­ها، نظریه­ها و الگوهای جدید را موجب شد. این عقاید و روش­های جدید مبنای حوزه جدید ارزشیابی برنامه درسی هستند. ارزشیابی از برنامه درسی در آموزش عالی با چالش­های متعددی مواجه است و هنوز جایگاه خود را در ساختار برنامه ریزی درسی پیدا نکرده است. این پژوهش با هدف پرداختن به چالش­هایی که ارزشیابی برنامه درسی در آموزش عالی با آن مواجه است و ارایه رهنمودهایی در این خصوص انجام شد. نتیجه­گیری: از جمله چالش‌های مهم در مورد ارزشیابی برنامه‌های درسی آموزش عالی مشخص‌نبودن معنای برنامه درسی و ارزشیابی برنامه درسی، فقدان برنامه مشخص و قانونمند برای انجام ارزشیابی برنامه درسی، عدم استفاده از متخصصان داخل و خارج دانشگاه برای انجام صحیح ارزشیابی، مشخص‌نکردن بودجه لازم برای انجام ارزشیابی، بی‌توجهی به نتایج ارزشیابی و غیره است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Pathology of curriculum evaluation in higher education
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The time when the concept of evaluation is presented, it is considered as a determining value or competency. Two decades ago, an evaluation of the curriculum as an independent field of study appeared in educational sciences. Although the main issue is to evaluate learners rather than curriculums, the need to deep study of the nature and quality of curriculum reform led to a set of new concepts, principles, methods, theories and models. These ideas and new methods are the bases of the new domain of curriculum evaluation. Curriculum evaluation in higher education has faced a lot of challenges and has not yet found its position in curriculum construction. This research was carried out to investigate the challenges of curriculum evaluation in higher education and present guidelines on this issue. Conclusion: Lack of exact definition of curriculum and curriculum evaluation, lack of a defined and legal program for curriculum evaluation, lack of using professionals from inside and outside universities for the correct performance of evaluation, not defining the evaluation budget, ignoring the evaluation results and etc are of important challenges of curriculum evaluation in higher education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین مومنی مهمویی | momeni mahmouei h
department of educational sciences, torbat-e-heydarieh branch, islamic azad university, torbat-e-heydarieh, iran
گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه (Islamic azad university of torbat heydariyeh)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-13-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده مروری سیستماتیک
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات