این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱-۶

عنوان فارسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان شهری و روستایی مقطع متوسطه
چکیده فارسی مقاله اهداف : در مورد راهبردهای یادگیری به‌طور کلی بر دو نوع راهبرد شناختی و راهبرد فراشناختی تاکید شده است. طرفداران و منتقدان راهبردهای فراشناختی در زمینه توانایی این مفهوم در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی اظهارات ضد و نقیض دارند. هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با موفقیت تحصیلی در دانش­آموزان شهری و روستایی بود. روش­ها: این پژوهش از نوع همبستگی در سال 1385 روی 278 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه شهری و روستایی شهرستان گیلانغرب انجام شد. مدارس به روش تصادفی و دانش­آموزان مورد مطالعه به­روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار اندازه­گیری، پرسش‌نامه راهبردهای یادگیری بود که پس از تایید پایایی و روایی مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده­ها از روش‌های آمار توصیفی، آزمون همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل با کمک نرم­افزار SPSS 16 استفاده شد. یافته­ها: بین استفاده از راهبردهای فراشناختی و معدل رابطه مثبت معنی‌دار وجود داشت (012/0= p ). همچنین بین استفاده از راهبردهای شناختی و معدل نیز رابطه مثبت معنی‌دار مشاهده شد (001/0= p ). بین میانگین نمره دانش­آموزان شهری و روستایی در استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی تفاوت معنی‌دار وجود داشت (01/0 =P ) و دانش­آموزان شهری از هر دو راهبرد بیشتر استفاده می‌کردند. نتیجه­گیری: هم استفاده از راهبردهای شناختی و هم استفاده از راهبردهای فراشناختی در موفقیت تحصیلی تاثیرگذار است و همچنین محل سکونت (شهر یا روستا) نیز در استفاده از این راهبردها موثر است، به­طوری که دانش­آموزان شهری بیش از دانش‌آموزان روستایی از هر دو راهبرد استفاده می‌کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Relationship between cognitive and metacognitive strategies and educational success in urban and rural high school students
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Regarding the learning strategies, cognitive and meta-cognitive learning strategies are emphasized in general. Fans and critics of meta-cognitive strategies have controversial opinions on the capability of this concept in predicting educational success. The main aim of this research was to evaluate the relationship between learning strategies and educational success in urban and rural students. Methods: This correlation study was carried out on 278 rural and urban high school students of Gilan-e-gharb County in 2006. Schools were selected by randomized sampling method and the students were selected by multistage cluster sampling. The measurement tool was the questionnaire of learning strategies used after confirmation of its reliability and validity. Data were analyzed by descriptive statistical methods, Pearson correlation and independent t-test using SPSS 16 software. Results: There was a significant positive correlation between using cognitive learning strategies and the students’ averages (p=0.012). There was also a significant positive correlation between using meta-cognitive learning strategies and the students’ averages (p=0.001). There was a significant difference between urban and rural students’ average scores of using cognitive and meta-cognitive strategies (p=0.01) and urban students used both strategy types more than rural students. Conclusion: Use of both cognitive and meta-cognitive learning strategies is effective in educational success. In addition, the residence location is also effective in using these strategies in a way that urban students use both types of learning strategies more than rural students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کورش پرویز | parviz k
department of psychology, gilan-e-gharb center, payam-e-noor university, gilan-e-gharb, iran
گروه روان شناسی، مرکز گیلانغرب، دانشگاه پیام نور، گیلانغرب، ایران

مسعود شریفی | sharifi m
department of psychology, faculty of educational sciences amp;amp; psychology, shahid beheshti university, tehran, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-147-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات