این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۷-۱۳
عنوان فارسی
عوامل مرتبط با نتیجه امتحان جامع علوم پایه پزشکی دانشجویان پزشکی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: دوره علوم پایه نخستین مقطع در برنامه درسی دوره پزشکی است. بررسی امتحانات جامع معیاری برای ارزشیابی کیفیت عملکرد دانشجویان، دانشگاهها و گروههای آموزشی است . این مطالعه با هدف تعیین وضعیت نتایج آزمون جامع علوم پایه و عوامل مرتبط با آن مقطع 5ساله انجام شد. روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی روی 153 نفر از دانشجویان پزشکی یکی از دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران شرکتکننده در آزمون جامع علوم پایه طی سالهای 87-1383 که بهروش سرشماری انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه و چکلیست اطلاعات دموگر ا فیک، عوامل دانشجویی و اطلاعات مربوط به عوامل آموزشی بود. دادهها با نرمافزار SPSS 12 و بهوسیله آزمونهای آماری T دانشجو، مجذور کای و آنالیز واریانس تحلیل شد. یافتهها: میانگین و انحراف معیار معدل دیپلم دانشجویان بهترتیب 17/15و 39/1، میانگین و انحراف معیار معدل دوره علوم پایه به ترتیب 93/14 و 50/1، میانگین و انحرافمعیار نمره آزمون جامع علوم پایه طی دوره 5 ساله بهترتیب 34/118 و 95/19 بود و در همین زمان میانگین نمره کشوری 3/121 بوده است. میانگین نمره دانشگاه در شهریور 1384، شهریور 1385، اسفند 1386 و اسفند 1387 بالاتر از میانگین کشوری بود. نتیجهگیری: میانگین نمره آزمون علوم پایه دارای روند رو به رشد است، ولی نسبت به سال 1385 اُفت دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلیدواژهها،نتایج آزمون جامع علوم پایه، عوامل مرتبط
عنوان انگلیسی
Related factors to comprehensive basic medical sciences’ examination result of medical students
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Basic medical science course is the first stage of medical education. Evaluation of comprehensive examinations is an index of assessing the performance quality of universities, students and educational departments. This study was carried out with the aim of determining the comprehensive medical basic science examination results and its related factors in a five-year period. Methods: This descriptive-analytical study was carried out on 153 medical students of one of the medical universities of Tehran city participating in the comprehensive basic medical science examination during 2004-08, who were selected by census sampling method. The data collection tools were the questionnaire and checklist of demographic data and student and educational factors. Data was analyzed by Student T -test, Chi-square test and variance analysis using SPSS 12 software . Results: The mean and standard deviation of students’ diploma average score, basic medical science course average score and the comprehensive basic medical science examination score in the five-year period were 15.17 and 1.39, 14.93 and 1.50 and 118.34 and 19.95, respectively, while the national average score was 121.3 at the same period. The mean score of the studied university was above national average in September 2005, September 2006, February 2007 and February 2008. Conclusion: The mean score shows an increasing trend on the whole, but decreases since 2006.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رمضان رحمانی | rahmani r
faculty of nursing, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
شعبان مهرورز | mehrvarz sh
faculty of medicine, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
علی زارعی | zareei a
faculty of medicine, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
سمیه رحمانی | rahmani s
faculty of dentistry, neyshabour university of medical sciences, neyshabour, iran
دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه نیشابور (Neyshabour university)
محمد مهدی سالاری | mohammad mehdi salari m m
faculty of nursing, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
محمد یوسفی | yusefi m
deputy of education, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
معاونت آموزش، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-28-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات