این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۲۱-۲۶
عنوان فارسی
کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان؛ مدل سروکوال
چکیده فارسی مقاله
اهداف: با بررسی شکاف بین انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات آموزشی، میتوان زمینه را برای تدوین برنامه هایی مناسب جهت بهبود کیفیت خدمات آموزشی فراهم نمود. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. روشها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی 170 نفر از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1389 با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. از پرسشنامه استاندارد سروکوال شامل دو بخش مشخصات فردی و ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات آموزشی، برای جمعآوری دادهها استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 16 و بهکمک آمار توصیفی و آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، T زوجی، آنالیز واریانس یکطرفه و تعقیبی توکی انجام گرفت. یافته ها: در تمامی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی و عبارات مربوط به سنجش آن، شکاف کیفیت وجود دا شت . بیشترین میانگین شکاف کیفیت در بعد همدلی (57/1-) و بعد از آن به ترتیب در ابعاد فیزیکی (55/1-)، پاسخگویی (42/1-) و تضمین (40/1-) مشاهده شد و کمترین میانگین شکاف مربوط به بعد اطمینان (31/1-) بود. رابطه آماری معنیداری نیز بین شکاف کیفیت در ابعاد مختلف کیفیت خدمات آموزشی و عبارات مربوط به آن مشاهده شد (001/0
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلیدواژهه ،سروکوال، کیفیت، خدمات آموزشی، ارزیابی، دانشجو
عنوان انگلیسی
Quality of educational services from the viewpoints of students SERVQUAL model
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: By studying the gap between expectations and perceptions of students from educational services, we can provide the base for developing appropriate programs for the improvement of educational services. This study was performed to assess the quality of educational services from the viewpoint of allied health sciences students in Tehran University of Medical Sciences. Methods: In this descriptive cross-sectional study, 170 allied health sciences students were selected by simple random sampling method in 2010. The standard SERVQUAL questionnaire including the two parts of individual characteristics and the five educational service quality dimensions was used for data collection. Data were analyzed by SPSS 16 using descriptive statistics and Kolmogorov-Smirnov test, one-way variance analysis, Tukey’s post hoc test and paired T-test. Results: There was a quality gap in all educational service quality dimensions and the related measuring phrases. The highest average of quality gap was observed in the empathy (-1.57) and then in tangibles (-1.55), responsiveness (-1.42) and reliability (-1.40), respectively. The lowest average belonged to assurance (-1.31). There was a statistically significant relationship between the quality gap in different dimensions of educational service quality and its related phrases (p< 0.001). Conclusion: Expectations of students are beyond their perception from current situation and their expectations are not met in any of service dimensions. To improve the quality of educational services, all the dimensions especially empathy should be in priority.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شهرام توفیقی | tofighi sh
health management research center, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
جمیل صادقی فر | sadeghifar j
school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
پژمان حموزاده | hamouzadeh p
school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سعیده افشاری | afshari s
دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
فایزه فروزان فر | foruzanfar f
دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سید محمود تقوی شهری | seyed mahmoud taghavi shahri s m
school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-170-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات