این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۲۷-۳۰

عنوان فارسی دیدگاه مدیران و معلمان در رابطه با استفاده از ارزشیابی کمّی و کیفی در برنامه های درسی قصدشده، اجراشده و تجربه شده
چکیده فارسی مقاله اهداف: یکی از فعالیت‌های مهم در حوزه آموزش، ارزشیابی برنامه‌های درسی است که موفقیت و اثربخشی برنامه‌ها را نمایان می‌سازد و مزایای متعددی دارد. هدف از این تحقیق، بررسی دیدگاه مدیران و معلمان در رابطه با استفاده از روش­های کمی و کیفی در ارزشیابی برنامه­های درسی قصدشده، اجراشده و تجربه‌شده بود. روش‌ها: این تحقیق به­روش زمینه‌یابی روی دو گروه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی صالح‌آباد که در سال تحصیلی 1388 تا 1389 مشغول به خدمت بودند، انجام شد. گروه اول شامل مدیران مدارس ابتدایی به تعداد 35 نفر به‌روش سرشماری و گروه دوم شامل معلمان مدارس ابتدایی منطقه به تعداد 285 نفر به­روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامه محقق­ساخته استفاده شد. داده‌ها با روش­های آمار توصیفی و آزمون T مستقل به‌کمک نرم­افزار SPSS 16 تحلیل شد. یافته­ها: در مورد استفاده از روش­های­ کمی و کیفی در ارزشیابی برنامه درسی قصدشده، اجراشده و تجربه‌شده بین دو گروه تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. نتیجه­گیری: بین دیدگاه مدیران و معلمان در بهره­گیری از روش­های کمی و کیفی در ارزشیابی برنامه­های درسی قصدشده، اجراشده و تجربه­شده، تفاوت معنی­داری وجود ندارد. به عبارت دیگر، هر دو گروه در استفاده از روش­های کمی و کیفی در ارزشیابی برنامه­های درسی مذکور اتفاق نظر دارند .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Principals and teachers’ attitude in relation with manipulating qualitative and quantitative evaluation in intended, implemented and experimented curriculum
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Evaluating the curriculums is one of the important activities in the education process that demonstrates success and efficacy and has various benefits. The main aim of the present study was to compare the intended, implemented and experiential curriculum evaluation by means of quantitative and qualitative evaluation from the viewpoint of schoolteachers and principals. Methods : This survey research was performed on two groups on schoolteachers and principals of Saleh-Abad who were employed during 2009-2010 academic year. The first group consisted of 35 primary school principals who were selected by census sampling method and the second group consisted of 285 schoolteachers who were selected by simple random sampling. Data was collected by a researcher-made questionnaire and was analyzed by descriptive analytical methods and independent t-test using SPSS 16 software. Results: There was no significant difference between the two groups regarding the use of quantitative and qualitative evaluation in intended, implemented, and experiential curriculum evaluation. Conclusion: There is no significant difference between principals and teachers’ viewpoint about using quantitative and qualitative evaluation in intended, implemented and experiential curriculum evaluation. In other words, both groups agree on using qualitative and quantitative evaluation in curriculum evaluation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین مومنی مهمویی | momeni mahmuei h
department of educational sciences, torbat-e-heydariyeh branch, islamic azad university, torbat-e-heydariyeh, iran
گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه (Islamic azad university of torbat heydariyeh)

سعید تیموری | teimuri s
department of psychology, torbat-e-jam branch, islamic azad university, torbat-e-jam, iran
گروه روان شناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام (Islamic azad university of torbat jam)

بتول صداقت فریمانی | sedaghat farimani b
department of psychology, torbat-e-jam branch, islamic azad university, torbat-e-jam, iran
گروه روان شناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام (Islamic azad university of torbat jam)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-13-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات