این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۳۱-۳۷
عنوان فارسی
نیازهای آموزشی دانش آموختگان مامایی شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی
چکیده فارسی مقاله
اهداف: تعیین نیازهای آموزشی، اولین گام برنامهریزی آموزشی و نخستین عامل ایجاد تضمین کیفیت و اثربخشی کارکرد آموزش است. برخورداری ماماها از دانش لازم و کافی و افزایش توانایی آنان در تصمیمگیریها منجر به بهبود عملکرد آنان خواهد شد. این مطالعه با هدف تعیین نیازهای آموزشی دانشآموختگان مامایی شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی استان چهارمحال و بختیاری انجام شد. روشها: این پژوهش توصیفی- تحلیلی در سال 1388 روی 280 ماما و 50 نفر مسئول شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی استان چهارمحال و بختیاری که با روش سرشماری انتخاب شدند، انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه محققساخته شامل سه بخش اطلاعات فردی، نیازهای آموزشی حیطههای تخصصی و غیرتخصصی و اولویت آموزشی جمعآوری و سپس با نرمافزار SPSS 15 و آزمونهای آماری توصیفی و آزمون T دانشجویی، مجذورکای و آنالیز واریانس یکطرفه تحلیل شد. یافتهها: تفاوت آماری معنیداری بین میانگین نمرات نیازهای آموزشی از دیدگاه مسئولان و ماماها در حیطههای تخصصی و غیرتخصصی وجود نداشت (0/05 >p ). بین میانگین نمرات نیازهای آموزشی در حیطه های بارداری و زایمان (002/0= p )، بهداشت مادر و کودک (038/0= p ) و نوزادان (025/0= p ) با محل کار تفاوت معنیداری وجود داشت. همچنین بین میانگین نمرات نیازهای آموزشی در حیطه غیرتخصصی با مدرک تحصیلی، اختلاف معنیدار بود (025/0= p ) . نتیجهگیری: برگزاری دورههای آموزشی در خصوص زبان انگلیسی، کاربرد تکنولوژی اطلاعات در مامایی (IT) ، احیا، روش تحقیق، احکام شرعی و قانونی، خونریزیهای غیرطبیعی رحمی، اختلالات فشار خون در بارداری، دارودرمانی در نوزادان و عفونتهای شایع زنان بهعنوان اولویتهای آموزش، ضروری بهنظر میرسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Educational needs of midwife alumni work in health care centers
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Determination of educational needs is the first step in educational planning and the first factor of ensuring the quality and efficacy of education process. Midwives’ sufficient knowledge and improvement of their decision-making will lead to performance progress. The a im of this study was determining the educational needs of midwives working in hospitals and healthcare centers of Chaharmahal & Bakhtiari province. Methods: This cross-sectional study was performed on 280 midwives and 50 healthcare center authorities of hospitals and healthcare centers of Chaharmahal & Bakhtiari who were selected by census sampling method in 2009. Data was collected by a researcher-made questionnaire containing three sections of demographic characteristics, educational needs related to their specialty or general domains and priority in educational needs. Data were analyzed by descriptive statistics and Chi-square, student T-test and one-way ANOVA using SPSS 15 software. Results: There wasn’t significant difference in the average scores of educational needs in specific and general domains from authorities and midwives’ point of view (p>0.05). There was a significant relationship between the average score of educational needs and work place in obstetrics (p=0.002), maternal and child health (p=0.038) and neonatal (p=0.025) domains. There was a significant relationship between the average score of educational needs and the academic level of education in general domains (p=0.025). Conclusion: Holding educational classes of English, use of Information Technology (IT) in obstetrics, resuscitation, research methodology, religious and legal commandments, abnormal uterine bleeding, hypertensive disorders, neonatal medical treatment and common gynecologic infections seems essential as educational priorities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
منیژه سرشتی | sereshti m
department of midwifery, faculty of nursing amp;amp; midwifery, shahrekord university of medical sciences, shahrekord, iran
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکُرد، شهرکُرد، ایران
شایسته بناییان | banaeian sh
department of midwifery, faculty of nursing amp;amp; midwifery, shahrekord university of medical sciences, shahrekord, iran
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکُرد، شهرکُرد، ایران
معصومه دل آرام | delaram m
department of midwifery, faculty of nursing amp;amp; midwifery, shahrekord university of medical sciences, shahrekord, iran
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکُرد، شهرکُرد، ایران
افسانه کاظمیان | kazimeian a
department of midwifery, faculty of nursing amp;amp; midwifery, shahrekord university of medical sciences, shahrekord, iran
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکُرد، شهرکُرد، ایران
فرانک صفدری | safdari f
department of midwifery, faculty of nursing amp;amp; midwifery, shahrekord university of medical sciences, shahrekord, iran
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکُرد، شهرکُرد، ایران
زری شماعی | shamaei z
shahrekord health care center, shahrekord, iran
مرکز بهداشت شهرکُرد، شهرکُرد، ایران
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-121-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات