این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۴۷-۵۱
عنوان فارسی
نقشه مفهومی شیوه تدریس نوین در آموزش پرستاری
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: ارتقای مراقبتهای بهداشتی مستلزم توانایی پرستاران در ارایه مراقبتهای موثر، صحیح و مطمئن، مطابق با نیازهای مراقبتی بیماران و هماهنگ با سایر کارکنان بهداشتی است. مهمتر اینکه پرستاران باید برای دستیابی به پیامدهای مطلوب مراقبتهای بهداشتی، متفکرانی نقاد، حلکنندگان مساله و تصمیمگیرندگانی موثر باشند. در نتیجه، تفکر بهصورت انتقادی، بهطور وسیع در اهداف اساسی آموزش پرستاری گنجانده شده است. بنابراین، مدرسان پرستاری برای آمادهکردن فارغالتحصیلانی که قادر به تفکر نقادانه و حل مساله در بسیاری از مراکز بالینی باشند، تحت فشار قرار دارند. بهمنظور بهبود یادگیری معنیدار، استفاده از روشهای تدریس فعال بهجای استناد به روشهای سنتی که قدرت حفظکردن را افزایش میدهند مورد نیاز است. این مطالعه در صدد ارایه روشهای جایگزین است. نتیجهگیری: نقشهکشی مفهومی از روشهای نوین تدریس است که اولینبار در سال 1984 توسط نواک و گوین برای تسهیل فرآیند یادگیری معنیدار معرفی شد. نقشهکشی مفهومی دیاگرامی است که مجموعهای از مفاهیم و معانی را در چارچوب منظم و سلسلهمراتبی منطبق بر ساختار و یادگیری مغز انسان با ایجاد ارتباطهای منطقی بین آنها، در کنار هم در سطوح مختلف قرار میدهد. بنابراین نقشهکشی مفهومی روش تدریس فعالی است که میتواند به مدرسان پرستاری برای آمادهکردن فارغالتحصیلانی دارای توانایی تفکر نقادانه در محیطهای پیچیده مراقبتهای بهداشتی کمک کند. از نقشههای مفهومی میتوان برای توسعه مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان، ارایه مراقبتهای بیمارمحور و جامعهنگر، آمادهکردن دانشجو برای انجام امور بالینی، برقرای ارتباط بین نظریه و بالین استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلیدواژهها،نقشه مفهومی، راهبرد تدریس، دانشجوی پرستاری
عنوان انگلیسی
Concept mapping modern teaching strategy in nursing education
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Nurses’ capabilities in providing correct, efficient and ensured healthcare based on patients’ needs and coordinate with other healthcare staff is essential in promotion of healthcare services. A noticeable fact is that nurses should be thoughtful critics and problem solvers and effective deciders in order to achieve desired healthcare outcomes. Critical thinking is extensively considered in the basic goals of nursing education. Therefore, nurse educators are under pressure to prepare graduates who are capable of critical thinking and problem solving in different clinical centers. Use of active teaching strategies instead of traditional memory improving methods is required in order to promote meaningful learning. Alternative methods are offered in the present study. Conclusion: Concept mapping is one of the modern teaching strategies, which was first introduced by Novak and Gowin in 1984 to facilitate the process of meaningful learning. Concept maps are schematic diagrams that put together a set of concepts and meanings in an ordered and hierarchic framework based on the learning structure of human brain by creating a logical relationship among them. Therefore, concept mapping is an active teaching strategy that helps nurse educators prepare graduates that are capable of critical thinking in complex health care environments. Concept maps can be used to develop students’ critical thinking skills, provide holistic patient-oriented cares and prepare the students for clinical activities and link theoretical and clinical practices.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Concept Map, Teaching Strategy, Nursing Student
نویسندگان مقاله
معصومه معصومی | masoumi m
faculty of nursing, shahrekord university of medical sciences, shahrekord, iran
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)
عباس عبادی | ebadi a
faculty of nursing, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
محمد دانشمندی | daneshmandi m
faculty of nursing, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
افسانه رییسی فر | raeisifar a
faculty of nursing, ilam university of medical sciences, ilam, iran
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-128-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مروری سیستماتیک
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات