این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۱۸۳-۱۸۸
عنوان فارسی
بروندادهای نامطلوب یک دانشکده و عوامل مرتبط با آن
چکیده فارسی مقاله
اهداف: بهمنظور بهبود عملکرد موسسات آموزشی، شناسایی وضعیت بروندادهای نامطلوب و عوامل موثر بر بروز شاخصهای مربوطه ضروری است؛ لذا، این مطالعه با هدف بررسی بروندادهای نامطلوب و عوامل مرتبط با آن انجام گرفت. روشها : در این مطالعه مقطعی، کلیه دانشآموختگان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان از سال 1370 تا انتهای 1382 (1455 نفر) به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهای حاوی شاخصهای تعیینکننده نامطلوببودن برونداد موسسات آموزشی (اخذ معدل نامطلوب, انصراف, اخراج, ترک تحصیل و تغییر رشته) و عوامل مرتبط احتمالی استفاده شد. دادهها با نرمافزار SPSS 16 و با استفاده از نسبت شانس و درصد تفاوت، تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: معدل کل در 42/9% واحدهای پژوهش نامطلوب بود. 5/% تغییر رشته و 5/1% انصراف داده بودند. 1/0% اخراج شده و 2/1% ترک تحصیل کرده بودند. بهعلاوه، بروز بروندادهای نامطلوب با ویژگیهای فردی، معیارهای پذیرش و پیشینه تحصیلی دانشجویان ارتباط داشت. نتیجهگیری: فاکتورهای جنس، محل سکونت، نوع دیپلم، وضعیت تاهل، سهمیه پذیرش، سابقه میهمانی در سایر دانشگاهها، فاصله زمانی بین دو مقطع تحصیلی، رشته، مقطع، دوره تحصیلی، معدل مقاطع تحصیلی قبلی و سن ورود به دانشگاه در وضعیت شاخصهای تعیینکننده نامطلوببودن بروندادها موثر هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Miserable outputs of a faculty and its related factors
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: To improve the performance of educational institutions, identifying of improper outputs status and influential factors on incidence of relevant indicators is essential. Therefore, this study was carried out in order to assess improper outputs and its related factors. Methods: In this cross-sectional study all the graduates of health faculty of KUMS from 1991 until the end of 2003 (n=1455) were selected by census method. A questionnaire including the determining indicators of improper outputs ( unacceptable average, withdrawing, university dismiss, education quit, and major changing) and possible related factors was used for data collection. Data were analyzed using odds ratio and difference percentage by SPSS 16 software. Results: prevalence of unacceptable total average, withdrawing, university dismiss, education quit, and major changing were 9.42, 1.5, 0.1, 1.2, and 0.5%, respectively. Moreover, there was association between improper outputs and the demographic data, educational background and admission criteria. Conclusion: Gender, residence area, diploma type, marital status, admission type and history of taking guest courses in other universities, time period between two educational levels, major, level, education group, the average of former educational levels and age of entering university are effective in improper outputs status.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا تقربی | tagharrobi z
department of nursing health management, faculty of nursing amp;amp; midwifery, kashan university of medical sciences, kashan, iran
گروه پرستاری مدیریت بهداشت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
اسماعیل فخاریان | fakharian e
department of neurosurgery, faculty of medicine, kashan university of medical sciences, kashan, iran
گروه جراحی اعصاب، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
فخرالسادات میرحسینی | mirhosseini f s
department of anesthesiology, faculty of para-medicine, kashan university of medical sciences, kashan, iran
گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
سیداصغر رسولی نژاد | sayyed asghar rasoulinejad s a
department of nursing health management, faculty of nursing amp;amp; midwifery, kashan university of medical sciences, kashan, iran
گروه پرستاری مدیریت بهداشت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
حسین اکبری | akbari h
department of public health and statistics, faculty of health, kashan university of medical sciences, kashan, iran
گروه بهداشت عمومی و آمار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
حسین عاملی | ameli h
department of programming, postgraduate studies office, kashan university of medical sciences, kashan, iran
گروه برنامه ریزی، اداره تحصیلات تکمیلی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-85-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات