این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۹۳-۹۹

عنوان فارسی ضرورت طراحی الگویی برای برنامه درسی اخلاق پزشکی با رویکرد اسلامی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: وضعیت آموزش اخلاق پزشکی در ایران هرچند که دارای نقاط قوت فراوانی است و تلاش­های زیادی در این باب به­عمل آمده است، اما ظاهراً متناسب با نیاز فرهنگی و بومی و انتظاری که حاصل از افزایش توجه به مقوله اخلاق و رشد و افزایش مسایل اخلاقی است، نیست. مراجع رسمی آموزش پزشکی در این زمینه مطلبی بیان نکرده‌اند و مدل مشخصی برای آموزش اخلاق پزشکی در ایران وجود ندارد یا قابل شناسایی نیست؛ که ارایه پراکنده مباحث اخلاق پزشکی در برنامه درسی آموزش پزشکی گواهی بر این مدعی است. در این مقاله به استناد تحقیقات انجام­شده در خصوص نواقص موجود در برنامه درسی اخلاق پزشکی و استدلال­های عقلانی مبنی بر این­که نمی­توان مستقل از مبانی و اصول اعتقادی، فرهنگی و ارزشی جامعه الگوی برنامه درسی ارایه کرد، به اثبات ضرورت طراحی الگوی برنامه درسی و نحوه طراحی آن پرداخته شده است. نتیجه‌گیری: الگوی مباحث اخلاق پزشکی، انگاره، طرح و نقشه‌ای برای این درس ارایه می­دهد و در واقع، چارچوب، قلمرو و مقتضیات آن را مشخص و شفاف می­سازد. این الگو، راهنمای تدوین برنامه­های درسی اخلاق پزشکی است و مانع غفلت از عناصر و مولفه­های کلیدی در آموزش اخلاق پزشکی می­شود. صاحب­نظران این حوزه معترفند که در برنامه­های درسی اخلاق پزشکی، به صلاحیت­ها و توانایی­های اخلاقی توجه کافی نمی­شود و وضعیت کنونی به‌نحوی نیست که بتوان از فارغ­التحصیلان انتظار رعایت کامل مسایل اخلاقی را داشت .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Essence of designing a model for medical ethics curriculum with Islamic approach
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Although medical ethics education status in Iran has many strength points and much effort has been conducted in this area, but apparently it is not appropriate with culture and domestic needs and expectations that resulting from increased attention to growth ethics and moral issues. Medical education official authorities did not express anything specific in this area and there is no particular model for medical ethics education in Iran or at least is not recognizable that sporadic expression of medical ethics topics in medical curriculum is a certificate of this claim. In this article, according to researches conducted on the defects in the curriculum of medical ethics and rational arguments on that it is not possible to present a curriculum model independent from belief, cultural and value principles and fundamentals of the community, the necessity of designing a pattern for medical ethics curriculum and its designing method has been proved. Conclusion: The model of medical ethics presents an idea, a plan and a map for this course and indeed makes the framework, scope and requirements of it clear and transparent. This model is a guide to develop medical ethics curriculum and prevents neglecting the elements and key components of medical ethics education. Experts in this field admit that there is not enough attention to ethical qualifications and abilities in the curriculum of medical ethics and in current situation it is not possible to expect the graduates the full observance of ethical issues.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرتضی خاقانی زاده | khaghanizade m
department of administration amp;amp; educational planning, faculty of psychology and educational sciences, university of allameh tabatabai, tehran, iran
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

حسن ملکی | maleki h
department of administration amp;amp; educational planning, faculty of psychology and educational sciences, university of allameh tabatabai, tehran, iran
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

محمود عباسی | abbasi m
medical ethics research center, university of shahid beheshti, tehran, iran
مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

عباس عباسپور | abbaspour a
department of administration amp;amp; educational planning, faculty of psychology and educational sciences, university of allameh tabatabai, tehran, iran
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-26-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات