این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۱۰۱-۱۰۵
عنوان فارسی
تحلیل و ارزیابی نقش قسمتهای مختلف مغز در نارساخوانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آیا کالبدشناسی مغز افراد نارساخوان که در مراحل مختلف خواندن مانند رمزگشایی، صحت، روانی خواندن و درک معانی مطلب خواندهشده مشکل دارند با افراد معمولی که در خواندن مشکلی ندارند تفاوتی دارد؟ به بیان دیگر، فرضیه نقص مغز مطرحشده در مورد افراد نارساخوان با توجه به مطالعات و تحقیقات انجامشده در این زمینه تا چه حد قابلقبول است و آیا شواهدی برای پذیرفتن آن بهدست آمده است؟ هدف از مطالعه حاضر تحلیل و بررسی نحوه کارکرد مغز کودکان و بزرگسالان نارساخوان بود. نتیجهگیری: پس از مطالعه و بررسی حجم قابلتوجهی از مقالات ارایهشده در زمینه علل زیستی نارساخوانی و مخصوصاً وضعیت کارکردی مغز این افراد طی فرایند خواندن، وجود تفاوتهای کارکردی بین مغز افراد نارساخوان و عادی مشاهده شده است و احتمالاً آسیب و بدعملکردی مغزی در افراد نارساخوان وجود دارد. تشخیص بهموقع نارساخوانی و ارایه راههای درمانی مناسب در سنین هر چه پایینتر، میتواند کمک قابل توجهی به مغز برای انجام فعالیتهای جبرانی بهمنظور کاهش ضعف کارکردی، در بخشهای دارای اختلال کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلیدواژه ها، نارساخوانی، فرضیه نقص مغزی، کالبدشناسی مغز
عنوان انگلیسی
Analysis and evaluation of the role of different brain parts in dyslexia
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Who have problem in different stages of reading including decoding, accuracy, reading fluency and comprehension of the text read, can really be different from normal people who do not have problems in reading? In other words, regarding the studies and researches done about this issue, how much is the hypothesis of brain defect for dyslexic people acceptable? And are there any proofs for accepting the hypothesis? Conclusion: After studying and evaluating a considerable amount of articles about biological causes of dyslexia and specially the brain function of dyslexic people during the process of reading, an existence of brain function differences among these people and normal people can be pursued and it can be asserted that these people probably have brain damages and dysfunctions. It should be noted that quick diagnosis of dyslexia and presenting suitable treatment ways for lower ages can help the brain to do recovery activities in order to reduce functional defects in damaged parts of the brain.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Dyslexia, Brain Defect Hypothesis, Brain Anatomy
نویسندگان مقاله
سید رضا پورسید | seyed reza pour seyed s r
department of psychology, faculty of educational sciences amp;amp; psychology, isfahan university, isfahan, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
سید مهدی پورسید | seyed mehdi pour seyed s m
department of psychology, faculty of educational sciences amp;amp; psychology, shahid chamran university, ahvaz, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
سکینه قرایی | qaraie s
department of psychology, faculty of educational sciences amp;amp; psychology, isfahan university, isfahan, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-106-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات