این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۱۲۱-۱۲۶

عنوان فارسی رابطه هوش هیجانی، خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی
چکیده فارسی مقاله اهداف: یافته­های برخی پژوهش­ها و مطالعات انجام­شده مبین نقش و اهمیت هوش هیجانی، خودپنداره و عزت نفس در تبیین پیشرفت تحصیلی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی، خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی انجام شد. روش‌ها: این پژوهش توصیفی- همبستگی در کلیه 6050 دانشجوی دانشگاه کاشان که در سال تحصیلی 89-1388 در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بودند انجام شدو 400 دانشجوی دختر و پسر به­عنوان گروه نمونه به­روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع­آوری اطلاعات از پرسش‌نامه‌های هوش هیجانی بار- آن، خودپنداره راجرز و عزت نفس پوپ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با شاخص­های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف­معیار)، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون T مستقل با استفاده از نرم­افزار SPSS 14 انجام شد. یافته‌ها: میانگین پیشرفت تحصیلی در کل نمونه 7/1 ± 6/15 بود و ارتباط معنی‌داری بین آن و هوش هیجانی، خودپنداره و عزت نفس مشاهده نشد. بین دانشجویان دختر و پسر در زمینه هوش هیجانی (42/0= p ) و خودپنداره (81/0= p ) اختلاف معنی‌داری مشاهده نشد، اما عزت نفس در دانشجویان دختر (2/13 ± 5/68) نسبت به دانشجویان پسر (4/13 ± 9/64) به‌میزان معنی‌داری بیشتر بود (007/0= p ). نتیجه‌گیری: هوش هیجانی، خودپنداره و عزت نفس دانشجویان تاثیری در پیشرفت تحصیلی ایشان ندارد. همچنین، بین هوش هیجانی و خودپنداره دانشجویان دختر و پسر تفاوتی وجود ندارد. میزان عزت نفس دانشجویان دختر بیش از دانشجویان پسر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Correlation between emotional intelligence, self-concept and self-esteem with academic achievement
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Findings of some researches and studies explaining the role and importance of emotional intelligence, self-concept and self esteem in academic achievement. This study was conducted to explore the relationship between emotional intelligence, self-concept and self esteem with academic achievement. Methods : This cross correlation of all 6,050 students at the University of Kashan 1388-89undergraduate academic year were enrolled and 400 were male and female students as a sample randomly chosen. to gather information from Emotional intelligence questionnaire Times - The Rogers and self esteem was Pope. All data analysis indicators descriptive statistics (frequency, mean, SD), Pearson and T test software using SPSS14 done. Results: The average academic achievement in total samples 15.6±1.7 was a significant relationship between it and the emotional intelligence, self concept and self-esteem was found. between male and female students in the field of emotional intelligence (p=0.42) And self-concept (p=0.81) found significant differences in self-esteem, but female students (68.5±13.2) than male students (64.9±13.4) was significantly greater (p=0.007). Conclusion: Emotional intelligence, self esteem, and students no effect on their academic progress. Similarly, emotional intelligence and self male and female students, there is no difference. The amount of self-esteem of female students than male students are.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد رضا تمنایی فر | mohammad reza tamannaifar m r
department of psychology, faculty of humanities, university of kashan, kashan, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)

فریبرز صدیقی ارفعی | sedighi arfai f
department of psychology, faculty of humanities, university of kashan, kashan, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)

فاطمه سلامی محمد ابادی | salami mohammadabadi f
department of psychology, faculty of humanities, university of kashan, kashan, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-141-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات