این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۱۲۷-۱۳۱
عنوان فارسی
عوامل پیش گویی کننده عملکرد تحصیلی در دانش آموختگان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان
چکیده فارسی مقاله
اهداف: شناسایی عوامل موثر بر وضعیت تحصیلی از اهمیت ویژه برخوردار است. با توجه به تناقضات موجود در ارتباط با عوامل تاثیرگذار, مطالعهای با هدف شناسایی عوامل پیشگوییکننده وضعیت تحصیلی روی کلیه دانشآموختگان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد. روشها: در این مطالعه مقطعی کلیه 482 دانشآموخته کارشناسی پیوسته رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان از سال 1365 تا انتهای 1382 بهصورت سرشماری انتخاب شدند. پرسشنامهای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک, معیارهای پذیرش, پیشینه و وضعیت تحصیلی دانشآموخته مورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از آزمون T مستقل و آنالیز رگرسیون خطی چندمتغیره به روش گامبهگام تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: جنسیت مونث, استفاده از سهمیه مناطق, سن پایینتر در بدو ورود به دانشگاه و معدل دیپلم بالاتر بر عملکرد تحصیلی تاثیر مثبت داشتند (0001/0>p )؛ براساس نتایج آنالیز رگرسیون ، 1/27% واریانس مشاهدهشده در وضعیت عملکرد تحصیلی توسط 4 متغیر معدل دیپلم, جنسیت, سابقه انتقال از دیگر دانشگاهها و نوع سهمیه ورودی تبیین شد (72/38 F= ؛ 0001/0>p ) ؛ معدل دیپلم به تنهایی 4/22% واریانس را تبیین کرد. نتیجهگیری: مسئولان باید با توجه به نقش پیشگوییکنندگی پیشینه تحصیلی, معیارهای پذیرش و فاکتورهای دموگرافیک در عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری, در راستای بهبود عملکرد تحصیلی آنها برنامهریزی و اقدام نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Predictors of academic performance in nursing alumni of Kashan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Identifying the influencing factors on educational performance has specific importance. According to controversies about the role of effective factors, this study was carried out in order to assess the predictors of academic performance in nursing alumni of Kashan University of Medical Sciences. Methods: In this cross sectional study, all 482 nursing alumni of Kashan University of Medical Sciences from 1986 to the end of 2003 were selected via census method. The questionnaire including demographic data, admission criteria, educational background and academic performance status was used. Data were analyzed using independent T-test and stepwise multivariate linear regression. Results: Female gender, using of areas quota, lower age and higher high school grade point average (HGPA) had the positive effect on academic performance (p< 0.0001). According to regression analysis, 1.27% of the observed variance in the status of academic performance was determined by 4 variables including HGPA, gender, transfer from other universities and quota type (F=38.72 p< 0.0001) HGPA explained 22.4% of the total variance alone. Conclusion: With regard to the predictor role of educational background, admission criteria and demographic data in academic performance it’s essential the authorities plan and proceed to improve academic performance of nursing alumni.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا تقربی | tagharrobi z
department of health management nursing, faculty of nursing amp;amp; midwifery, kashan university of medical sciences, kashan, iran
گروه پرستاری مدیریت بهداشت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
اسماعیل فخاریان | fakharian e
department of nerve surgery, faculty of medicine, kashan university of medical sciences, kashan, iran
گروه جراحی اعصاب، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
فخرالسادات میرحسینی | mirhosseini f s
department of anesthesia, faculty of paramedicine, kashan university of medical sciences, kashan, iran
گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
سیداصغر رسولی نژاد | sayyed asghar rasoulinejad s a
department of nursing, faculty of nursing amp;amp; midwifery, kashan university of medical sciences, kashan, iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
حسین اکبری | akbari h
department of public health amp;amp; statistics, faculty of health, kashan university of medical sciences, kashan, iran
گروه بهداشت عمومی و آمار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
حسین عاملی | ameli h
postgraduate studies office, kashan university of medical sciences, kashan, iran
اداره تحصیلات تکمیلی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-85-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات