این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱-۲
عنوان فارسی
عوامل موثر بر خلاقیت و نوآوری اعضای هیات علمی و ارایه راهکار به منظور ارتقاء
چکیده فارسی مقاله
اهداف: دانشگاهها بهمنظور ارتقای کمیت و کیفیت خدمات، افزایش رقابت، کارآیی و کاهش هزینهها به وجود اساتید و مدرسان خلاق و نوآور نیازمندند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل فردی و سازمانی موثر بر خلاقیت و نوآوری اعضای هیات علمی در راستای ارایه راهکارهای مناسب بهمنظور ارتقای خلاقیت و نوآوری در دانشگاه صورت پذیرفت. روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال تحصیلی 88-1387 روی کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین (210 نفر) انجام شد. با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی از هر کدام از دانشکدههای "پزشکی"، "دندانپزشکی"، "بهداشت و پیراپزشکی" و "پرستاری و مامایی" 16 نفر انتخاب شدند (در مجموع 64 نفر). گردآوری دادهها بهوسیله پرسشنامه محققساخته دارای بخش های مشخصات فردی و عوامل موثر بر خلاقیت و نوآوری انجام شد. امتیازدهی پرسشنامه بهصورت لیکرت 5گزینهای بود. روایی پرسشنامه از طریق محتوایی، نظرات اساتید و متخصصان و پایایی آن نیز با انجام پیشآزمون- پسآزمون در 10 نفر از افراد جامعه پژوهش انجام و با ضریب همبستگی 92/0 تایید شد. دادهها با بهرهگیری از نرمافزار SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: عوامل فردی با میانگین 81/0±69/1 بر خلاقیت اعضای هیات علمی و عوامل سازمانی با میانگین 89/4±58/1 بر نوآوری اعضای هیات علمی تاثیر بیشتری داشتند. تفاوت معنیداری بین عوامل سازمانی موثر بر خلاقیت بین دانشکدهها وجود داشت (05/0>p). نتیجهگیری: عوامل فردی بیشترین تاثیر را بر خلاقیت و عوامل سازمانی، بیشترین تاثیر را بر نوآوری اعضای هیات علمی دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effective factors on faculty members’ creativity and innovation and presenting strategy for promotion
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: For promoting the quality and quantity of services, increasing competition, efficiency and reducing the costs, universities need creative and innovative professors and teachers. Therefore, the present study was conducted to determine the individual and organizational factors affecting creativity and innovation of faculty members in order to provide the appropriate strategies to promote the innovation and creativity in university . Methods: This descriptive analytical study was carried out during 200 9 -20 10 on all faculty members of Qazvin University of Medical Sciences (210 participants). With the random categorical method, 16 persons were selected from each of the 4 “medical”, “dental”, “health and allied medical sciences” and “nursing and midwifery” schools (in total, 64 persons). Data were collected using a research-made questionnaire with the different parts including personal characteristics and the factors affecting the creativity and innovation. Questionnaire rating was in the form of five-point Likert scale whose validity was confirmed through content validity and professional comments, and its reliability was established through the pretest-posttest done with 10 participants and with the correlation coefficient of 0.92. The data were analyzed using SPSS 16 software. Results: The most important influential factors of faculty member’s creativity were personal factors with the mean score of 1.69 ± 0.81 and the organizational factors with mean score of 1.58 ± 4.89. There was significant correlation between organizational factors affecting the creativity among faculties (p< 0.05) Conclusion: Personal factors have the most influence on organizational factors and creativity, and the most influence on faculty members’ innovation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
معصومه حسینی | hosseini m
school of public health amp;amp; para medicine, qazvin university of medical sciences, qazvin, iran
دانشکده بهداشت عمومی و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
طاهره صادقی | sadeghi t
school of public health amp;amp; para medicine, qazvin university of medical sciences, qazvin, iran
دانشکده بهداشت عمومی و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-119-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات