این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۳-۴
عنوان فارسی
اثربخشی برنامه آموزش مهارت های زندگی بر میزان سازگاری دانشجویان نابینا و کم بینا
چکیده فارسی مقاله
اهداف: هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه آموزش مهارتهای زندگی بر میزان سازگاری دانشجویان نابینا و کمبینا بود. روشها: جامعه آماری کلیه دانشجویان نابینا و کمبینای دانشگاههای اصفهان بودند. از این میان، 21 دانشجو به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی 11 نفر در گروه آزمایش و 10 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. در بررسی اولیه، تمامی دانشجویان پرسشنامه سازگاری بل را تکمیل کردند. گروه آزمایش بهصورت حضوری به مدت 12 جلسه (یک جلسه در هفته) در برنامه آموزشی مهارتهای زندگی شرکت کردند و بهصورت غیرحضوری، در منزل با CD تحت آموزش قرار گرفتند. گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. از دو گروه پس از اتمام جلسات توسط همان ابزار، پسآزمون به عمل آمد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS 16 و با استفاده از شاخصهای توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنیداری در مرحله پسآزمون بین گروه آزمایش (02/4 ± 49/93) و گروه کنترل (21/4 ± 26/71) نشان داد (001/0>p) . نتیجهگیری: برنامه آموزش مهارتهای زندگی روشی موثر برای افزایش سازگاری دانشجویان نابینا و کمبینا است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effectiveness of life skills educational program on blind and low-vision university students compatibility
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: The aim of the research was to investigate the effectiveness of life skills’ education program on the blind and low-vision students. Methods: The statistical population included the whole blind and low-vision students of Isfahan University. Of these, 21 students were chosen using available sampling and were assigned to experimental group (11 students) and control group (10 students) randomly. In the initial study all students filled the Bell compatibility questionnaire. The experimental group not only attended in classroom instruction of the life skills’ education program for 12 sessions (one session per week), but also they were instructed with CDs at home. The control group did not receive any education. Also, both groups had a posttest after ending the sessions by the same tool. Data was analyzed using statistical software SPSS16, descriptive indicators and multivariate analysis of covariance test (MANCOVA) . Results: Results of the covariance analysis revealed a significant (p ≤0.001) difference in follow-up posttest stage between experimental group (93.49 ± 4.03) and control group (71.26 ± 4.21) . Conclusion: The life skills’ educational program is an effective way to increase the compatibility of blind and low-vision students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید رضا پورسید | seyed reza poorseyed s r
department of psychology, faculty of educational sciences amp;amp; psychology, isfahan university, isfahan, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
سعید حبیب الهی | said habibollahi s
department of psychology, faculty of educational sciences amp;amp; psychology, khorasegan branch, islamic azad university, khorasegan, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
سالار فرامرزی | salar faramarzi s
department of psychology, faculty of educational sciences amp;amp; psychology, isfahan university, isfahan, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-106-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات