این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۷-۸

عنوان فارسی یادگیری زدایی؛ راهکاری برای یادگیری بیشتر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: به رغم آگاهی فزاینده در مورد اهمّیت و ضرورت یادگیری، چگونگی، اشکال آن و رویه­هایی که یادگیری را در افراد و سازمان­ها تشویق می­کند، شناخت بسیار کمی درباره یادگیری­زدایی وجود دارد. چیستی یادگیری­زدایی، چرایی مهم آن و شرایطی که آن را ترغیب می­کنند، کمتر مورد بحث قرار گرفته­اند. با توجه به اهمّیت یادگیری­زدایی و نقش آن در فرآیند انتقال و اکتساب دانش، این مقاله به بررسی یادگیری­زدایی، ضرورت و انواع آن پرداخته است. نتیجه­گیری: یادگیری­زدایی تغییری مستمر است که افراد و سازمان­ها را برای انطباق با محیط و توسعه مهارت­های جدید توانمند می­کند. حرکت در منحنی یادگیری­زدایی حرکتی عمدی، مستلزم ساختار­سازی مجدد و پاک­سازی رویه­های قدیمی است. در این فرآیند، رهایی از آنچه که دیگر مفید نیست، توقف متفکرانه و خلق فضای پاک قبل از یادگیری جدید ضروری است. برای موفقیت فردی و سازمانی، لازم است که بین یادگیری و یادگیری­زدایی تعادل ایجاد شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژه ها، یادگیری، یادگیری زدایی، ساختارهای دانش

عنوان انگلیسی Learning bleaching strategy to learn more
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Despite the increasing awareness regarding the importance and necessity of learning, its knowhow, forms and procedures that encourage learning in individuals and organizations, there is very little knowledge about unlearning. There is little study about what and why of unlearning and the condition in which it is encouraged. With regard to the importance of unlearning and its role in knowledge transfer and acquisition process, this paper investigated the unlearning, its necessity and its types. Conclusion: Unlearning is a continuous change which empowers individuals and organizations for adaptation with environment and developing new skills. Movement in unlearning curve is deliberate, requires restructuring and purification of the old procedures. In this process, getting rid of whatever that is not helpful, thoughtful cease and creating purified environment before new learning are essential. For individual and organizational success, the balance between learning and unlearning is necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Learning, Unlearning, Knowledge Structures

نویسندگان مقاله فریبا عدلی | adli f
faculty of educational sciences amp;amp; psychology, al-zahra university, tehran, iran
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا س ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-117-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات