این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۱۷۷-۱۸۲
عنوان فارسی
ارزشیابی به وسیله آزمون های چندگزینه ای
چکیده فارسی مقاله
مقدمه. ارزشیابی، فرآیند نظاممندِ گردآوری، تحلیل و تفسیر دادهها بهمنظور ارزشگذاری و قضاوت است. اساتید و معلمان باید از میان روشهای مختلف ارزشیابی، متناسب با اهداف آموزشی خود، بهترین روش را برگزینند. سئوالات چندگزینهای، از رایجترین آزمونها در علوم پزشکی هستند. این آزمونها بهعلت عینیت کامل، از حداکثر پایایی ممکن برخوردارند، اما روایی آنها هنوز مورد توجه صاحبنظران بحث ارزشیابی قرار دارد. با این که آزمونهای چندگزینهای بهصورت گسترده بهخصوص در پرستاری و پزشکی مورد استفاده قرار میگیرند، اما مطالعات در این زمینه حاکی از ایرادهای اساسی در طراحی این نوع سئوالات است. نتیجهگیری. با توجه به آنکه آزمونهای چندگزینهای از نظر پایایی و عینی بودن، که از چالشانگیزترین جنبههای آزمون است، از کفایت بالایی برخوردارند، با تلاش در زمینه ارتقای جنبههای روایی محتوا و ساختار، به یکی از مطلوبترین شیوههای ارزشیابی دانش فراگیران تبدیل میشوند. بنابراین، تجدیدنظر و مطالعه بیشتر اساتید در رابطه با قواعد طراحی سئوالات چندگزینهای امری الزامی بهنظر میرسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزشیابی، سئوالات چندگزینه ای، پایایی، روایی
عنوان انگلیسی
Evaluating by multichoice tests
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction. Evaluation is a systematically gathering, analysis and interpretation of data process to valuation and judge. Teachers should select the best method between the different methods of evaluation, according to their educational objectives. Exams and multiple-choice questions are one of the most common tests in medical sciences. These tests due to complete identity have the maximum reliability, but their validity is still considered in evaluation by experts. Although the multiple-choice tests are widely used especially in the nursing and medicine, however, studies in this area are indicated fundamental defects in designing this type of questions. Conclusion. Considering that multiple-choice questions have high quality of reliability and objectivity, which are the most controversial aspects of testing, with efforts in promoting the main aspects of content validity and structure, turn into one of the most desirable methods to assess students’ knowledge. Therefore, revision and studying more about the designing rules of multiple-choice questions by teachers is necessary.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Evaluation, Multiple Choice Question, Reliability, Validity
نویسندگان مقاله
محسن ملاهادی | mollahadi m
department of pediatrics, faculty of nursing, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
گروه اطفال، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-89-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات