این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۹۵-۱۰۱

عنوان فارسی تاثیر آموزش درس "جمعیت و تنظیم خانواده" بر آگاهی و نگرش دانشجویان پسر
چکیده فارسی مقاله اهداف. تنظیم خانواده به­عنوان راهکاری برای مقابله با افزایش جمعیت از سوی اکثر کشورها پذیرفته شده است. یکی از عوامل موفقیت برنامه­های تنظیم خانواده، آموزش اهداف آن به دانشجویان است. این مطالعه به­منظور بررسی تاثیر آموزش درس "جمعیت و تنظیم خانواده" بر آگاهی و نگرش دانشجوی ان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد انجام شد. روش­ها. این مطالعه، نیمه­تجربی و از نوع قبل و بعد است. روش نمونه­گ ی ر ی غ ی رتصادف ی ساده و در دسترس بود که 200 پسر مشغول به تحصیل در رشته­ها ی مختلف در مقاطع کاردان ی و کارشناس ی انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از پرسش­نامه در دو مرحله جمع­آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم­افزار SPSS 13 و روش­های آماری توصیفی و استنباطی از جمله آزمون T و ضریب همبستگی استفاده شد. یافته­ها. 3% دانشجویان سابقه انتخاب مجدد این واحد درسی را داشتند. میانگین نمره آگاهی دانشجویان قبل از آموزش 12/3 از 15 امتیاز قسمت آگاهی پرسش­نامه بود که بعد از آموزش به 67/9 افزایش یافت (001/0=p). همچنین میانگین نمره نگرش دانشجویان قبل از آموزش 75/4 از 15 امتیاز قسمت نگرش پرسش­نامه بود که بعد از آموزش به 29/8 افزایش یافت (002/0=p). بین سن، وضعیت تاهل، نوع رشته تحصیلی، سابقه انتخاب این درس، سال ورود به دانشگاه، مدرک تحصیلی والدین، مدرک و رشته تحصیلی همسر با آگاهی و نگرش دانشجویان اختلاف معنی­داری وجود داشت (05/0>p). نتیجه­گیری. ارایه خدمات تنظیم خانواده به­واسطه آموزش واحد درسی "جمعیت و تنظیم خانواده" در دانشگاه­ها برای ارتقای سطح آگاهی و نگرش دانشجویان و در نتیجه بهبود عملکرد آنان نسبت به تنظیم خانواده موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، تنظیم خانواده، آگاهی، نگرش، دانشجو

عنوان انگلیسی Effect of "population and family planning" course education on awareness and attitude of male students
چکیده انگلیسی مقاله Aims. Family planning has been accepted as a strategy against increasing the population in most countries. One of the success factors of family planning program is teaching its goals to students. This study was performed on male students of Mahabad Islamic Azad University to evaluate the effect of teaching "population and family planning" course on awareness and attitude of them. Methods. This is a semi-experimental before and after study. The sampling method was simple non-randomized and available by which 195 male students were selected from different courses and levels of education. Data was collected by a questionnaire in two steps. SPSS 13 software, explanatory and understanding methods like T-test and correlation coefficient were used for analyzing data. Results. 3% of students had the experience of reselecting this lesson. The awareness point mean was 3.2 from 15 points of knowledge section of questionnaire before passing the "population and family planning" that was increased to 9.67 after it (p=0.001). Also, the point mean of students attitude was 4.75 from 15 points of attitude section of questionnaire, before passing the "population and family planning" that was increased to 8.29 after it (p=0.002). There were a significant differences between age, martial situation, field of study, record of selecting this course, year of entrance to university, parents' education degree, wives educational degree and her field of study with knowledge and attitudes of students (p< 0.05). Conclusion: Presenting family planning services by teaching the "population and family planning" course in universities is effective to improve the awareness and attitude of students and as a result to modify their function in family planning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یوسف محمودی فر | mahmoudifar y
islamic azad university of mahabad, mahabad, iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، مهاباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد (Islamic azad university of mahabad)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-10-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات