این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱۰۹-۱۱۵

عنوان فارسی تاثیر آموزش در زمینه ایدز بر میزان آگاهی و نگرش دانشجویان
چکیده فارسی مقاله اهداف. شیوع بیماری ایدز در جوامع مختلف در حال افزایش است و دانشجویان به علت عدم آگاهی کافی در این زمینه در معرض خطر ابتلا به ایدز قرار دارند. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش در زمینه بیماری ایدز بر میزان آگاهی و نگرش دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد انجام گرفت. روش­ها. این مطالعه، نیمه­تجربی و از نوع قبل و بعد است. روش نمونه­گیری غیرتصادفی ساده و در دسترس بود که 200 پسر مشغول به تحصیل در رشته­های مختلف مقاطع کاردانی و کارشناسی انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از پرسش­نامه در دو مرحله جمع­آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم­افزار SPSS 13 و روش­های آماری توصیفی و استنباطی از جمله آزمون T و ضریب همبستگی استفاده شد. یافته­ها. 60% دانشجویان، آگاهی درباره بیماری ایدز و راه­های پیشگیری از آن را از طریق رادیو و تلویزیون و 3% آنها از خانواده، دوستان و اطرافیان به­دست آورده بودند. میزان آگاهی دانشجویان بعد از آموزش نسبت به قبل از آن افزایش قابل­توجهی یافت و براساس آزمون T این اختلاف معنی­دار بود (001/0>p). بب 85% نمونه­ها دارای نگرش منفی و 15% دارای نگرش مثبت نسبت به بیماری بودند. بعد از آموزش، نگرش مثبت به 81% ارتقا و نگرش منفی به 19% کاهش یافت. نتیجه­گیری. در حال حاضر، بسیج مبارزه با گسترش بیماری ایدز ضرورتی اساسی است و دانشگاه­ها باید به­عنوان یکی از کانون­های اصلی در استراتژی کاهش بیماری ایدز مدنظر قرار گیرند و آموزش­های لازم درخصوص جنبه­های بیماری در تمامی دانشگاه­های کشور به دانشجویان ارایه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، بیماری ایدز، آگاهی، نگرش، دانشجو

عنوان انگلیسی Effect of training in the field of AIDS on awareness rate and attitude of students
چکیده انگلیسی مقاله Aims. AIDS prevalence is increasing in different societies and students are exposing to the danger of affiliated by AIDS, because of information lacking in this field. This study was performed on male students of Mahabad Islamic Azad University to evaluate the effect of AIDS training courses on awareness and attitude of them. Methods. This is a semi-experimental before and after study. The sampling method was simple non-randomized and available by which 200 male students were selected from different courses and levels of education. Data was collected by a questionnaire in two steps. SPSS 13 software, explanatory and understanding methods like T-test and correlation coefficient were used for analyzing data. Results. 60% of students had received their knowledge about AIDS and its prevention ways from radio and television and 3% from family, friends and surrounding. Students awareness increased strikingly after educating about this disease and according to T-test results this difference was meaningful (p< 0.001). Students' attitude in relation to AIDS before education was negative in 85% and positive in 15% of students that had been changed to 81% positive and 19% negative after education. Conclusion: At the time being, mobilizing against developing AIDS is a necessity. Universities should be considered as the main centers in AIDS decreasing strategy and essential educations should be taught to students in all universities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, AIDS Disease, Knowledge, Attitude, Student

نویسندگان مقاله یوسف محمودی فر | mahmoudifar y
islamic azad university of mahabad, mahabad, iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، مهاباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد (Islamic azad university of mahabad)


نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-10-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات