این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۵-۶

عنوان فارسی وضعیت تحصیلی دانش آموختگان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و عوامل مرتبط با آن
چکیده فارسی مقاله اهداف. پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی تحت تاثیر عوامل متعددی است و شناسایی عوامل خطرآفرین ضروری به نظر می­رسد. این مطالعه به­منظور شناسایی عملکرد تحصیلی دانش­آموختگان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و عوامل مرتبط با آن انجام گرفت. روش­ها. در مطالعه­ای مقطعی، 586 دانش­آموخته رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان از سال 1365 تا انتهای 1382 به روش سرشماری انتخاب شدند. پرسش­نامه­ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و وضعیت تحصیلی دانش­آموخته شامل معدل هر یک از دوره­های علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی، کارورزی و کل دوره مورد استفاده قرار گرفت. میانگین معدل هر یک از دوره­ها و کل دوره به­طور جداگانه بررسی و به­عنوان نقطه برش برای تحلیل­های آماری در نظر گرفته شد. در هر یک از دوره­ها، معدل کمتر از میانگین به­عنوان وضعیت تحصیلی نامطلوب (گروه مورد) منظور شد و داده­ها با استفاده از نسبت شانس و درصد تفاوت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها. معدل دوره­های علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی، کارورزی و معدل کل به ترتیب 47/1 ± 13/15، 53/1 ± 60/14، 25/1 ± 42/15، 95/0 ± 31/17 و 10/1 ± 74/15 بود. در دوره علوم پایه 41%، دوره فیزیوپاتولوژی 7/42%، دوره کارآموزی 5/50%، دوره کارورزی 7/37% و در کل دوره 278 نفر (4/47%) وضعیت تحصیلی نامطلوب داشتند. سهمیه پذیرش، وضعیت تاهل، جنسیت و تاخیر در ورود به دانشگاه به­عنوان مهم­ترین عوامل تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی گزارش شدند. نتیجه­گیری. عملکرد تحصیلی نامطلوب در دانشجویان معمول به­نظر می­رسد. براساس نتایج این پژوهش تجدیدنظر در برنامه­های گزینش دانشجو و حمایت از دانشجویان آسیب­پذیر ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیشرفت تحصیلی، عملکرد تحصیلی، دانشجوی پزشکی

عنوان انگلیسی Academic performance of medical alumni of Kashan University of medical sciences and its related factors
چکیده انگلیسی مقاله Aims. Educational performance of medical students are affected by many factors and recognizing the educational drop-out risk factors is necessary. This study carried out in order to assess academic performance of medical alumni of Kashan University of medical sciences and its related factors. Methods. In a cross sectional study, 586 medical alumni of KUMS from 1986 to 2003 were selected by headcounting. A questionnaire including demographic characteristics and educational performance of alumni (grades averages of basic sciences, pathophysiology, externship and internship courses and final average of medical faculty) was used. The means of grades averages of each of educational periods in faculty were assessed separately and were spotted as cut-off points in statistical analysis. In each of educational periods, average grades less than mean were assigned as unacceptable performance (case group). Data was analyzed using odds ratio and percent difference. Results. Grades average for basic sciences, pathophysiology, externship and internship courses and final average of medical faculty was 15.13±1.47, 14.60±1.53, 15.42±1.25, 17.31±0.95, and 15.74±1.10, respectively. Prevalence of unacceptable performance in basic sciences, pathophysiology, externship and internship courses was 41, 42.7, 43 and 37.7%, respectively. Based on final average of faculty, 278 persons (47.4%) had unacceptable performance. Conquerration, marital status, sex and delay in university entrance were introduced as the major influencing factors. Conclusion. Unacceptable performance in university seems to be common. It is recommended to revise the strategies for accepting students to the university and to support vulnerable students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic Improvment, Academic Performance, Medical Students

نویسندگان مقاله اسماعیل فخاریان | fakharian e


زهرا تقربی | tagharrobi z
health amp;amp; management nursing department, nursing amp;amp; midwifery faculty, kashan university of medical sciences, kashan, iran
گروه پرستاری مدیریت بهداشت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

فخرالسادات میرحسینی | mirhoseini f


سیداصغر رسولی نژاد | sayyed asghar rasoulinejad s a


حسین اکبری | akbari h


حسین عاملی | ameli h



نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-85-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات