این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۹-۱۰
عنوان فارسی
تحلیلی بر سیاست تمرکززدایی در دو وزارتخانه "علوم، تحقیقات و فنّاوری n و "بهداشت، درمان و آموزش پزشکی n با تاکید بر آیین نامه تفویض اختیار برنامه های درسی به دانشگاهها
چکیده فارسی مقاله
اهداف. یکی از راهکارهای تمرکززدایی در سیستم مدیریت دانشگاهها، برنامه تفویض اختیار به هیات امنای دانشگاههاست که نمونهای از آن، آییننامه تفویض اختیار در برنامهریزی درسی است. این مقاله با هدف پاسخگویی به این سئوال که آیا "آوا." چارچوب اصلی تفویض اختیار برنامه درسی به دانشگاهها را مشخص کرده است" یا خیر، انجام شد. روشها. این تحقیق توصیفی با روش تحلیل محتوای کمّی و کیفی انجام شد. جامعه و نمونه آماری یکسان و در حقیقت نمونهگیری به روش سرشماری بود. واحد تحلیل در این آییننامه، مادهها به انضمام مقدمه و واحد ثبت، جملات و عبارات آییننامه بود و تحلیل دادهها با روش میانگین وزنی انجام شد. یافتهها. توجه به عناصر ارتباطی در آییننامه، مواردی از عدم انسجام بین مواد آییننامه، عدم انطباق این مواد با اهداف، سیاستها و راهکارهای اجرایی مندرج در آییننامه، واگذاری اختیارات برنامه درسی در حد متوسط به دانشگاهها و کلیگویی در بعضی از قسمتهای متن آییننامه ملاحظه شد. نتیجهگیری. آمادگیهای لازم در دانشگاهها برای این تفویض فراهم نیست. مواردی از قبیل عدم ارزیابی سریع از نحوه اجرای آییننامه، سردرگمی دانشگاهها بهعلت پرداختن به کلیگوییهایی در بعضی از مواد و عدم تبیین چگونگی اجرای آییننامه بهصورت جامع، نمونهای از ابهامهای این قانون است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Analysis of deconcentration policy of two ministries of "science, research & technology" and "health, treatment & medical education" with emphasis on delegation of powers on curriculum to universities by-law
چکیده انگلیسی مقاله
Aims. One of the deconcentration solutions of management system of universities is delegation of powers to board of trustees of universities. Delegation of power on curriculum to universities by-law is among such delegation of powers. This research aimed to find if this by-law have determined the main frame of delegation of power on curriculum to universities. Methods. This descriptive research has been conducted by quality and quantity analysis method. Statistical population and samples were the same and statistical sampling was done by headcounting. Analysis unit of this by-law was comprised of articles, introduction and registration unit and sentences and expressions of it. Data was analyzed by weighted average method. Results. Correlation of elements, integrity of the articles, non-conformity of these articles with objectives, policies and executive solutions set forth in the by-law, delegation of power on curriculum to universities to some extent and proceeding through general topics of some sections of the by-law were observed. Conclusion. Universities are not prepare for such delegation. Such cases as failure in prompt evaluation of how to execute the by-law, confusion of universities due to proceeding through general topics in some sections and non-clarification of comprehensive method of execution of the by-law are some ambiguities of this act.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرضا نیلی احمدآبادی | mohammad reza ahmadabadi m r
faculty of psychology amp;amp; educational sciences, allameh tabatabaei university, tehran, iran
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-16&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات