این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۱۱-۱۲
عنوان فارسی
ارزشیابی برنامه درسی در آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه. گسترش فعالیتهای برنامهریزی درسی حرکتهایی برای ارزشیابی برنامههای آموزشی را موجب میشود. هم شرکتهای سرمایهگذاری و هم مصرفکنندگان تمایل دارند تا شواهدی را بهدست آورند که برنامههای جدید نتایج رضایتبخشی تولید مینمایند. اطلاعات مورد جستجو، تناسب برنامه جدید با نیازهای جامعه و یادگیرنده، اعتبار و اهمیت علمی مواد مطالعاتی جدید، توانایی برنامه برای گزینش معلم مطمئن، پیشبینی رفتارهای دانشآموز یا دانشجو و نتایج واقعی استفاده از مجموعهای از مواد آموزشی مشخص، هستند. دو دهه قبل، ارزشیابی برنامه درسی بهعنوان حوزه مطالعاتی مستقلی در رشته علوم تربیتی ظاهر شد. ریشههای آن بیشتر در حوزههای کلی ارزشیابی آموزشی، آزمودن و اندازهگیری یافت میشود. با این وجود، مساله اصلی ابتدایی بیشتر ارزشیابی دانشآموزان بود تا ارزشیابی برنامههای آموزشی؛ نیازی که احساس شده بود تا مجموعهای از مفاهیم، اصول، روشها، نظریهها و الگوهای جدید را تدوین نمایند. این عقاید و روشهای جدید مبنای حوزه جدید ارزشیابی برنامه درسی هستند. دانشگاههای بزرگ دورههایی را در مورد ارزشیابی برنامه درسی ارایه نمودهاند. این نوشتار نیز سعی دارد که به ضرورت و اهمیت ارزشیابی برنامه درسی در آموزش عالی بپردازد و رهنمودهایی را در این خصوص ارایه نماید. نتیجهگیری. ارزشیابی برنامه درسی بهعنوان جزیی از نظام آموزش تحت تأثیر عوامل متعددی است و تغییر در رویکردها و شیوههای جاری آن، تغییر همهجانبه در همه عوامل تأثیرگذار بر آن را میطلبد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation of educational program in high education system
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction. Curriculum activities development cause to some evaluation activities of educational programs. Both investment companies and consumers tend to obtain evidence that the new programs produce satisfactory results. Fitness of new program to society and learners needs, scientific validity and importance of new educational materials, program power to select highly reliable teacher, prediction of student's behavior and actual results of using a set of educational materials are the researched data. Two decades ago, the evaluation of the curriculum appeared as an independent field of study in educational sciences. Its roots are mostly found in more general areas of educational evaluation, testing and measurement. However, the main problem at first was student and not educational programs evaluation a need that was felt to determine a set of concepts, principles, methods, theory and new patterns. This new methods and ideas are the source of new areas of curriculum evaluation. Large universities developed courses in the curriculum evaluation. This article is trying to explain the necessity and importance of curriculum evaluation in higher education and provide guidelines in this regard. Conclusion. Curriculum evaluation as a part of the education system is affected by several factors and changes in current approaches and methods require the change of all effective factors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین مومنی مهمویی | momeni mahmuee h
islamic azad university, torbat heydarie branch, torbat heydarie, iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه (Islamic azad university of torbat heydariyeh)
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-13-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات