این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۳-۴
عنوان فارسی
شناخت دانشجویان پرستاری از عوامل تنش زای محیط کار بالینی
چکیده فارسی مقاله
اهداف. استرس یکی از مهمترین پدیدههای زندگی در قرن حاضر است که میتواند تاثیر مهمی بر سلامت روانی و جسمانی افراد داشته باشد. بر اساس تجارب بالینی، عمدهترین مشکل دانشجویان پرستاری عوامل تنشزای محیطی است. هدف این پژوهش بررسی میزان شناخت دانشجویان پرستاری از عوامل تنشزای محیط کار بالینی بود. روشها. این پژوهش روی 120 نفر از دانشجویان کارشناسی دو دانشکده پرستاری به اجرا درآمد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای مشتمل بر 114 سئوال در خصوص میزان تنشزایی مراقبت جسمانی از بیمار، تماسهای فردی با بیمار و خانواده وی، کادر آموزشی و درمانی و برخورد با عوامل محیطی بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 13 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها. بیشترین درصد تنیدگی (100%)، مربوط به مراقبتهای جسمانی از بیمار در دانشجویان ترم سوم بود که آزمون مجذور کای تفاوت معنیداری را بین ترمهای مختلف نشان داد (05/0 > p ). ضمناً برخورد با عوامل محیطی، تماس با کادر درمانی و آموزشی در محیطهای کارورزی و تماسهای فردی با بیمار و خانواده وی، عوامل تنیدگیزا را تشکیل میداد. البته از این نظر تفاوت معنیداری بین ترمهای مختلف وجود نداشت. نتیجهگیری. بهمنظور آموزش بهتر دانشجویان پرستاری در زمینه برخورد با عوامل تنشزای محیطی، لزوم بازنگری و ارتقای سطح کیفی دروس ارایهشده احساس میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تنیدگی، عوامل تنیدگی زا، محیط کار بالینی، دانشجویان پرستاری
عنوان انگلیسی
Knowledge of nursing students from stressor factors of clinical environment
چکیده انگلیسی مقاله
Aims. Stress is one of the most important phenomena in recent century and has an important effect on the psychos o mat health. Based on clinical experiences, the most important problem of nursing students is stressors of clinical environment. This study was to evaluate the nursing students' knowledge about stressors of clinical environment. Methods. This study performed on 120 students of two nursing faculties of Tehran city. Data collecting tool was a questionaire included 114 questions about stress rate of patients' physical care, interpersonal relationship with patients and their families, education and care staffs and encountering to environmental factors. Results. The most stress related to physical care of patient (100%) in students of third term. The statistical chi-square test showed that there was a significant correlation between different terms (P< 0.05). Also, the stressor factors were encountering to environmental factors, contact to educational & care staffs and interpersonal relationship with patient and their families But, there was no statistical significant correlation between different terms. Conclusion. To improve the educational level of nursing students on encountering the environmental stressor factors, it is essential to review and modificate the qualification of educational courses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین باباتبار درزی | babatabar darzi h
faculty of nursing, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
مسعود سیرتی نیر | sirati nir m
مجید جوادی نسب | javadinasab m
سید داوود تدریسی | seyed davood tadrisi s d
محمدعلی خوشنویس | mohammad ali khoshnevis m a
بتول نحریر | nehrir b
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-9-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات