این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۹-۱۰
عنوان فارسی
مهارت تفکر انتقادی دانشجویان فنی- مهندسی و علوم انسانی
چکیده فارسی مقاله
اهداف. هدف غایی نظام تعلیم و تربیت، پرورش انسانهایی متفکر و تفکر انتقادی، یکی از شاخصترین انواع تفکر است. هدف این مطالعه بررسی و مقایسه مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان دانشکدههای فنی- مهندسی و علوم انسانی دانشگاه شیراز در سال 1387 بود. روشها. این پژوهش از نوع توصیفی است و با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی روی 200 نفر از اعضای جامعه مورد نظر انجام شد. ابزار این پژوهش آزمون فرم "ب" مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا بود. روش تجزیه و تحلیل دادهها شامل دو بخش توصیفی و استنباطی بود و در بخش آمار استنباطی از روش تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. یافتهها. میانگین مهارت ارزشیابی در گروه فنی- مهندسی 88/22 و در گروه علوم انسانی 13/20 بهدست آمد. میانگین مهارت تحلیل، در گروه فنی- مهندسی 73/30 و در گروه علوم انسانی 49/24 بود و مهارت استنباط، در گروه فنی- مهندسی 71/25 و در گروه علوم انسانی 39/21 بهدست آمد. نتیجهگیری. مهارتهای تفکر انتقادی در کل در هر دو گروه مورد مطالعه پایین، اما در دانشجویان فنی- مهندسی از علوم انسانی بیشتر است. علیرغم تفاوتهایی که وجود دارد، بهکارگیری الگوها و روشهای آموزشی متناسب با موضوعات درسی برای پرورش این مهارتها پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تفکر، مهارت های تفکر انتقادی، فنی-مهندسی، علوم انسانی
عنوان انگلیسی
Critical thinking skills of engineering and human sciences students
چکیده انگلیسی مقاله
Aims. The extreme purpose of educational system, is training thinkful people and critical thinking is one of the characterized way of thinking. The aim of this study was to evaluate and compare the critical thinking skills in engineering and human sciences students of Shiraz University in 2008.Methods. This is a descriptive study performed by randomized sampling on 200 people of the goal society. The instrument of collecting data for this study was the form of California critical thinking skills. The method of analyzing data included two descriptive and analytical parts and unidirectional variance analysis used.Results. The mean of evaluating was 22.88 in engineering and 20.13 in human sciences group. The mean of analysis was 30.73 in engineering and 24.49 in human sciences group and the mean of deduction was 25.71 in engineering and 21.39 in human sciences group.Conclusion. Critical thinking skills were low in both groups but higher in engineering group. In spite of differences, it is recommended to use templates and educational methods to improve these skills in educational courses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرشته آنجفی | anajafi f
زهرا زراعت | zera amp apos at z
department of educational technology, faculty of education amp;amp; psychology, allameh tabatabaei university, tehran, iran
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
زهره سلطان محمدی | soltan mohammadi z
کوثر قابچی پور | ghabchipour k
فهیمه کهن | kohan f
نشانی اینترنتی
http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-13&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات