این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۱۱-۱۲

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت حل مساله بر خودپنداره تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله اهداف. بسیاری از موفقیت­ها یا شکست­های تحصیلی، ریشه در تصورات کلی فرد نسبت به توانایی­های خود در رابطه با یادگیری­های آموزشگاهی دارد. از این­رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های حل مساله در ارتقای مفهوم خودتحصیلی و در نتیجه در پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شد. روش­ها. این پژوهش شبه- آزمایشی با استفاده از دو گروه آزمایش و کنترل روی 30 نفر از دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه شیراز با روش نمونه­گیری طبقه­ای تصادفی انجام شد. ابزار به­کاررفته برای جمع­آوری داده­ها، آزمون مفهوم خودتحصیلی دلاور بود و برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و استنباطی شامل تحلیل واریانس یک­طرفه با نرم­افزار SPSS 11 استفاده شد. یافته­ها. در مورد اثربخشی آموزش مهارت حل مساله در پیشرفت تحصیلی، در گروه آزمایش میانگین 86/12= x1 و در گروه کنترل میانگین 85/10= x2 و 31/2= t به­دست آمد. در مورد اثربخشی آموزش مهارت حل مساله بر مفهوم خودپنداره تحصیلی، در گروه آزمایش میانگین 26/56= x1 و در گروه کنترل میانگین 53/48= x2 و 2/9= t به­دست آمد. نتیجه­گیری. آموزش مهارت­های حل مساله به دانشجویان، باعث توانمندی و ارتقای مفهوم خودتحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان می­شود و باید در برنامه­های آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت حل مساله، خودتحصیلی، پیشرفت تحصیلی

عنوان انگلیسی Effectiveness of problem solving skill teaching on students' educational self thought
چکیده انگلیسی مقاله Aims. Many of educational successes and failures root in general observation of each person about his or her abilities of institutional learning. According to this, present study purposed to evaluate the effectiveness of problem solving skills teaching on improving the concept of self-educating and so, on students educational progress.Methods. This quasi-experimental study performed on 30 computer engineering students of Shiraz University who sampled randomly and divided into two test and control groups. Data collecting instrument was Delavar self-educating concept test. Data analyzing used descriptive and analytical statistics include unidirectional variance analysis by SPSS 11 software.Results. The mean of effectiveness of problem solving skills teaching in educational progressing, was 2.80 in test group, 10.85 in control group and t=2.31. The mean of effectiveness of problem solving skills teaching in self-educational concept was 56.26 in test group, 48.53 in control group and t=9.2.Conclusion. Teaching problem solving skills to university students, cause improving the self-educational concept and educational progress and must be paid attention in educational programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا زراعت | zera amp apos at z
department of educational technology, faculty of education amp;amp; psychology, allameh tabatabaei university, tehran, iran
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

علیرضا غفوریان | ghafourian a r



نشانی اینترنتی http://www.edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-14&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات