این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۸، شماره ۲۸، صفحات ۳۸۱-۴۰۲
عنوان فارسی
پیشبینی مسئولیتپذیری کارکنان بر اساس دینداری و هوش اخلاقی در دانشگاههای شهر بیجار
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف در این پژوهش، بررسی نقش دینداری و هوش اخلاقی در پیشبینی مسئولیتپذیری کارکنان بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر تحلیل مسیر رگرسیونی است. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ کارکنان دانشگاههای شهر بیجار(دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه علمی کاربردی) بودند که از بین آنان بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده(جدول مورگان)، 102 نفر در پژوهش شرکت داده شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ مسئولیتپذیری کارکنان(کارول، 2003)، پرسشنامۀ هوش اخلاقی(لنیک و کیل، 2005) و پرسشنامۀ دینداری(گلارگ و استارک، 1965) استفاده شد. یافتهها: دینداری و هوش اخلاقی میتوانند مسئولیتپذیری کارکنان را پیشبینی کنند. همچنین بین دینداری و هوش اخلاقی رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان میدهد که از بین مؤلفههای دینداری و هوش اخلاقی، مؤلفۀ دلسوزی، بیشترین قدرت تبیینکنندگی را برای متغیّر مسئولیتپذیری دارد. نتیجهگیری: تعمیق باورهای دینی و تأکید بر اخلاقیات میتواند در بهبود وضعیت مسئولیتپذیری کارکنان نقش مهمی را ایفا کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دینداری، کارکنان دانشگاه، مسئولیتپذیری، هوش اخلاقی،
عنوان انگلیسی
Predicting Staff Responsibility According to Religiosity and Moral Intelligence in the Universities of Bijar
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: The purpose of this research is to study the role of religiosity and moral intelligence in predicting staff responsibility . Method: The present research project is a descriptive, correlation study based on regression path analysis. The statistical population of this research includes all staff of the universities of Bijar (Islamic Azad University, Payam-e- Noor University and the University of Applied Science and Technology), out of whom 102 participants were randomly selected based on simple random sampling. To collect the data, the Staff Responsibility questionnaire (Karl, 2003), Moral Intelligence Questionnaire (Lnick & Kiel, 2005) and Religiosity Questionnaire (Glaard & Stark, 1965) were used. Results: The results show that religiosity and moral intelligence can predict staff responsibility. There is also a positive and significant relationship between religiosity and moral intelligence. The results of regression analysis indicate that from among the components of religiosity and moral intelligence, the compassion component has the highest explanatory power for the responsibility variable. Conclusion: The enhancement of religious beliefs and emphasis on morality can play an important role in improving the staff responsibility.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محسن رفیعی |
دکتری مدیریت آموزشی از دانشگاه اصفهان، استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان (نویسنده مسئول)/ نشانی: تبریز؛ کیلومتر 35 جاده مراغه، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان/ نمابر: 04134327534 / Email: mrafiee62@yahoo.com
اکبر خرسندی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
صباح عباسی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_579_3ad65621bee5f925dcb17a975a5a6b07.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-1143924.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات