این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مهارت آموزی
، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۲۷-۴۷
عنوان فارسی
ارزیابی عملکرد و ارائۀ راهکارهای بهبود در مراکز آموزش فنی و حرفهای با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن (BSC) و تحلیل پوشش دادهها (DEA): مطالعۀ موردی مراکزاستان یزد
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عملکرد مراکز آموزش فنی و حرفهای استان یزد، و توسعۀ چارچوب مفهومیارزیابی این مراکز به اجرا درآمده است. از آنجاییکه سطح کارایی، معیار مناسبی برای درک چگونگی مصرف منابع در مراکز آموزش فنی و حرفهای است، در این مطالعه نیز، کارایی نسبی 13 مرکز آموزش فنی وحرفهای استان یزد در سال 1389، با استفاده از رویکرد ترکیبی کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی دادهها محاسبه شده است. روش تحقیق این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی بوده و از مستندات و آمارهای کتابخانهای نیز استفاده شدهاست. یافتهها نشان داده است که تنها، مرکز صدوق در هر چهار منظر BSC دارای کارایی یک بوده و مرکز تفت نیز با کارایی 592/ . کمترین کارایی را داشته است. امتیاز عملکرد کل مراکز نیز در منظر مالی869/ .، مشتری 848/ .، فرایندهای داخلی 763/ . و رشد و یادگیری 733/ . بوده است. استفاده از رویکرد ترکیبیBSC و DEA در این پژوهش به شناسایی بخشهایی که برای بهبود عملکرد سازمانی ضروری است، کمک کرده و فرصتهایی را برای یادگیری دوطرفه بین واحدها فراهم میکند. همچنین با انجام این پژوهش، مجموعهای از پیشنهادها در رابطه با کاربرد موفقیتآمیز ادغام DEA وBSC ، به منظور بهبود مستمر فرآیند یادگیری با ارائۀ راهحلهایی برای افزایش سطح کیفی عملکرد واحدهای ناکارا و تعیین اندازۀ بهینۀ مراکز در هر چهار منظر، ارائه میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Performance appraisal and improvement guidelines for technical– vocational training centers based on balanced scorecard approach (BSC) and data envelopment analysis (DEA): Case study–Yazd centers
چکیده انگلیسی مقاله
Performance appraisal plays an important role in determining faults and difficulties of any organization. Technical and Vocational Training is incurring heavy expenses in every country. This study presents the development of a conceptual framework which aims to assess Technical and Vocational Training centers from multiple perspectives. The level of efficiency in Technical and Vocational Training centers is a good criterion to understand how they consume their resources. In this research, relative efficiency of 13 Technical and Vocational Training centers of Yazd in the Persian calendar year 2010-2011 is calculated using data envelopment analysis technique (DEA) and balanced scorecard (BSC). BSC has been used as a tool to design performance appraisal indexes in four perspectives (financial, Customers, internal processes, learning and growth). DEA, as a non parametric method, is one of the most important and significant management tools for measurment of outputs or efficiency and ranking. On this basis, Sadoogh center had 100% efficiency in all four perspectives of BSC, and Taft center with .592 efficiency had the lowest one. Total performance score of centers is 0.869 in the financial perspective, 0.848 in customer, 0.763 in internal processes, and 0.733 in learning and growth. By integrating the BSC and the DEA approach this research helps to identify where there is room to improve organizational performance and points out opportunities for reciprocal learning between centers (DMUs). This article provides a set of recommendations relating to successful application of DEA and its integration with BSC, in order to promote a continuous learning process to present solutions for improvement of performance quality levels of inefficient units in those four perspectives and also to determine the most productivity scale size (MPSS) in any perspective for inefficient centers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین فلاح | hossien fallah
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
سعید عابسی |
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
محمدتقی امینی | Mohammad taghei amini
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
نشانی اینترنتی
http://46.209.76.140/browse.php?a_code=A-10-26-2&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1144302.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
ترویجی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات