این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۶۵-۷۳
عنوان فارسی
مقایسه حمایت اجتماعی در نوجوانان علاقه مند به سبک های مختلف بازی های رایانه ای
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: با پیشرفت صنعت شبکه و اینترنت، بازیهای رایانهای هم در سالیان اخیر پیشرفت چشمگیری داشتهاند و در سبکهای مختلف روانه بازار شدهاند. لذا هدف از این پژوهش، مقایسه حمایت اجتماعی در نوجوانان علاقهمند به سبکهای مختلف بازیهای رایانهای بود. مواد و روشها: روش این پژوهش توصیفی از نوع علّی – مقایسهای بود. جامعهی آماری این پژوهش را کلیّه نوجوانان و جوانان پسر مراجعهکننده به گیمنتهای شهر زاهدان تشکیل میدادند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای هشت گیمنت بهصورت قرعهکشی انتخاب شدند. سپس از بین مراجعهکنندگان به گیمنتهای موردنظر، نمونه 156 نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه حمایت اجتماعی مری پروسیدانو و کنیت هلر در سال 1983 استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای از شاخصهای توزیع فراوانی، درصد، میانگین، میانه، انحرافاستاندارد و از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی شفه و از طریق SPSS23 استفادهشده است. یافتهها: در حمایت اجتماعی علاقهمندان به سبکهای مختلف بازی رایانهای تفاوت وجود دارد. بدین ترتیب که مخاطبان علاقهمند به بازیهای رایانهای سبک آنلاین گسترده تیمی حمایت اجتماعی بیشتری نسبت به علاقهمندان به سبکهای بازی رایانهای انفرادی ادراک میکردند (05 /0 p ≤). آزمودنیهایی که گیمنت و منزل را بهعنوان محل بازی انتخاب میکردند از آزمودنیهایی که تنها منزل را بهعنوان محل موردعلاقه برای بازی انتخاب میکردند، از حمایت اجتماعی ادراکشده بیشتری برخوردار بودند. نتیجهگیری: با رشد روزافزون بازیهای رایانهای و تنوع و گسترش سبکهای مختلف، بهتر است هر سبک بازی رایانه بهصورت کاملاً مجزا موردمطالعه و پژوهش قرار گیرد. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حمایت اجتماعی، نوجوانان، سبک بازی رایانهای، گیمنت، زاهدان.
عنوان انگلیسی
Comparing Social Support in Adolescents Interested in Different Types of Computer Games
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objective: With the advancement of networks and the Internet industry, computer games have considerably progressed in the recent years and have been released in various types. Hence, the objective of this study was to compare social support in adolescents interested in different types of computer games. Materials and methods: This descriptive study followed a casual-comparative design. The statistical population of this study included all male adolescents and young adults referred to Internet gaming centers in Zahedan, Iran. In this study, multi-stage cluster sampling method was applied through which 8 gaming centers were randomly chosen and then among all people who referred to the considered gaming centers, 156 individuals were selected randomly as the regarded sample. To gather the data, the Mary Procidano and Kenneth Heller's Social Support Questionnaire (1983) was applied. To analyze the data, frequency, percentage, medium, mode and SD and one- way ANOVA and post hoc Scheffe's test was used through SPSS 23. Results: There was a difference among social support of people interested in different types of computer games. In this regard, those who were interested in online multiplayer games perceived higher levels of social support compared to those who were interested in single player games (p ≤ 0.05). Moreover, the findings demonstrated that subjects who chose Internet gaming centers and their houses as places to play compared to those who only selected their houses to play had higher levels of perceived social support. Conclusion: With the increasing development of computer games and diversification and expansion of its different styles, each type of computer games should be studied and investigated distinctly. Paper Type: Research Article.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدعلی فردین | mohamad ali fardin
dept. of psychology, faculty of psychology,
دانشکده روان شناسی
محمود شیرازی | mahmoud shirazi
, dept. of psychology, faculty of education and psychology,
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-382-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات