این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۲۹۸-۳۱۰
عنوان فارسی
کاربرد نظریه رفتار برنامهریزیشده در پیشگیری از سوءمصرف مواد در نوجوانان پسر
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: نوجوانی مخاطرهآمیزترین دوران زندگی ازنظر شروع مصرف مواد مخدر است و آموزش یکی از اساسیترین روشهای پیشگیری از اعتیاد است. هدف مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی در پیشگیری از سوءمصرف مواد در نوجوانان پسر شهر قزوین با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزیشده بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمهتجربی بود. 216 دانشآموز با نمونهگیری چندمرحلهای در قالب دو گروه تجربی و کنترل در مطالعه شرکت کردند. 5 جلسه آموزش در قالب گروههای 8-15 نفری با روشهای ایفای نقش، بارش افکار و بحث گروهی به گروه تجربی ارائه شد. ابزار پژوهش پرسشنامه خودگزارشدهی شامل سؤالات جمعیتشناختی، نگرش، هنجارهای انتزاعی، کنترل رفتاری درکشده، قصد و رفتار پیشگیرانه بر اساس پاسخهای پنج گزینهای لیکرت بود. روایی و پایایی پرسشنامه با ضریب آزمون بازآزمون و آلفای کرونباخ تائید شد. دادهها قبل و 2 ماه بعد از آموزش با SPSS 20 و آزمونهای کای اسکوئر، تی زوجی و مستقل، آزمون دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: میانگین نگرش (از 17/4±26/3 به 21/6±45/7)، هنجار انتزاعی (از 14/6±29/4 به 15/2±33/4)، کنترل رفتاری درکشده (از 20/9±36/6 به 27/3±58/4)، قصد (از 2/2±6/24 به 3/8±11/4) و رفتار پیشگیریکننده از اعتیاد (از 9/5±24/11 به 13/7±40/6) بعد از آموزش در گروه تجربی بهطور معناداری بهبود یافت (0/001 > p). نتیجهگیری: نظریه رفتار برنامهریزیشده چهارچوب مناسبی را جهت طراحی مداخله آموزشی بهمنظور پیشگیری از سوءمصرف مواد در نوجوانان ارائه میکند و کاربرد آن در برنامههای ارتقاء سلامت مدارس و پیشگیری از اعتیاد توصیه میشود. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سوء مصرف مواد، آموزش، خودکارآمدی، نگرش، دانش آموز
عنوان انگلیسی
Application of the Theory of Planned Behavior for the Prevention of Substance Abuse among Male Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objective: Adolescence is the most dangerous of lifetime regarding the onset of substance abuse and education is one of the most important methods to prevent this problem. The purpose of this study was to determine the impact of an educational intervention in the prevention of substance abuse among adolescents in Qazvin city using the theory of planned behavior (TPB). Materials and methods: This study was a quasi-experimental study. With multi-stage sampling method, 216 students participated in the experimental and control groups. Five focus group discussions (including 8-15 members) were presented to the experimental group mainly based on role-playing, brain storming and group discussions methods. Self-reporting questionnaires were used for data collection consisted of demographic questions, attitudes, subjective norms, perceived behavioral control, intention and preventive behavior with 5-point Likert response options. Reliability and validity of the questionnaires was confirmed by Cronbach's alpha and test-retest coefficient. The data collected before and 2 months after training were analyzed with SPSS 20 and Chi-square, pair and independent t-test, and Fisher's exact test. Results: The mean scores of attitude (from 26.3±17.4 to 45.7±21.6), subjective norms (from 20.4±14.6 to 33.4±15.2), perceived behavioral control (from 36.6±20.9 to 58.4±27.3), intention (from 6.24±2.2 to 11.4±3.8) and addiction related preventive behavior (from 24.11±9.5 to 40.6±13.7) were significantly improved after educational intervention among the experimental group (p < 0.001). Conclusion: TPB provides an appropriate framework for designing educational interventions to prevent substance abuse among adolescents and its application in health promotion programs in schools and prevention of substance abuse is recommended. Paper Type: Research Article.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عیسی محمدی زیدی | isa mohammadi zeydi
qazvin university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
امیر پاکپور حاجی آقا | amir pakpour hagiagha
qazvin university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-308-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات