این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۳۱۹-۳۲۷
عنوان فارسی
تأثیر آموزش بر توانمندسازی دانشآموزان مقطع ابتدایی در بازیافت زباله از مبدأ
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: با توجه به اینکه بازیافت بهعنوان یک راه معقول برای حفظ محیطزیست است، این مطالعه در تلاش است به توانمندسازی دانشآموزان مدارس ابتدایی در انجام بازیافت از مبدأ در شهرستان مراغه بپردازد. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه مداخلهای است. بهطور تصادفی از بین مدارس ابتدایی شهرستان مراغه 4 مدرسه انتخابشدند؛ 206 نفر از دانش آموزان بهعنوان گروه آزمون و 207 نفر بهعنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند. آموزشهای انجامشده بهصورت 7 جلسه در کلاس با روشهای آموزشی بحث، پخش کارتون، ایفای نقش، قصهخوانی و بازی رایانهای اجرا شد. همچنین 8 برنامه ارتقایی مانند سرگرمی بازیافت، کاردستی، بازی جاده بازیافت و روز بازیافت در مدرسه اجرا شد. همه دانشآموزان شروع به انجام تفکیک زباله در مدرسه کردند. از بین دانشآموزان افرادی بهعنوان محافظ سبز به راهنمایی دانشآموزان میپرداختند. ابزار جمعآوری داده ها فرم گزارش فعالیت زیستی که قبلاً به تائید متخصصان رسیده بود، توسط هر دو گروه از دانشآموزان از فعالیتهای زیستمحیطی خود، در طول 3 هفته قبل و بعد از آموزش تکمیل گردید. دادههای بهدستآمده با آزمون کایاسکوئر در SPSS 16 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: بعد از مداخله آموزشی، میزان فعالیت بازیافت در گروه آزمون به 38/8% رسید. در فعالیتهای بازیافتی و زیستمحیطی مدارس گروه آزمون و کنترل اختلاف معناداری دیده شد (0/001 p
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، بازیافت از مبدأ، توانمندسازی، دانشآموزان، مراغه.
عنوان انگلیسی
Impact of Education on the Empowerment of Elementary School Students to Perform Source Recycling
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objective: As recycling is a reasonable method for preserving the environment, this study attempted to discuss the empowerment of elementary students to perform source recycling in Maragheh city. Materials and methods: This was an intervention study. Four schools were selected randomly among Maragheh city elementary schools; 206 students as the experimental group and 207 were selected as a control group. After the trainings in 7 sessions in a classroom using teaching methods such as discussion, showing cartoons, role playing, storytelling, computer game were used and 8 promotional programs like recycling entertainments, crafts, recycling road games and Recycling Day was also implemented. All the students started to separate wastes while school. Some students, as green protectors, guided the students. A work report form was used to collect the data, confirmed by experts, was filled out by the two groups of students within 3 weeks before and after training. The report discussed their environmental activities. Data obtained were analyzed by Chi-Square test by SPSS 16. Results: After the intervention, the recycling activity in the test group was 38.8%. There was a significant difference in recycling and environmental activities of the test and control groups (p < 0.001). Conclusion: Results showed that education in empowering students was effective in improving waste separation behavior. Paper Type: Research Article.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدحسین تقدیسی | mohammad hossein taghdisi
iran university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
میترا غلامی | mitra gholami
iran university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
فاطمه حسینی | fatemeh hosseini
iran university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
زهرا رحیمی | zahra rahimi
iran university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-411-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات